Przy okazji testów ostatnich rowerów i kliku samotnych treningów miałem chwilę spokoju…. Rozmyślałem na temat od czego tak naprawdę zależy bycie najlepszym zawodnikiem, jaki udział procentowy ma w tym sprzęt, a jakie zawodnik. Pozwoliłem sobie na opracowaniu pewnego schematu, który pozwoli Tobie uświadomić gdzie można szukać przewagi.

foto .facebook/Daro Preza/ LANY poniedziałek RACE 2017

Rower sam nie jedzie. To prawda. W mojej tabelce daje 80 pkt na 100 możliwych do zdobycia za predyspozycje i wytrenowanie fizyczne. Predyspozycja to zdolności wrodzone, nabyte i kształtowane od najmłodszych lat, które są poziomem wyjściowym do dalszej obróbki,  czyli do procesu treningowego. Nie każdy zaczyna z tego samego pułapu. Niektórzy mają wysokie możliwości określone np.: poziomem VO2max. Wysokie vo2max to inaczej doskonały układ krążeniowy i naczyniowy oraz ilościowo-zdolnościowy  komórek mięśniowych.  Żeby wymieniony układ miał swobodę w działaniu organizm nie może mieć zbyt dużego balastu wyznaczonego przez poziomem tkanki tłuszczowej. Aby utrzymać czy podbijać VO2max trzeba stosować również dietę (ćwiczenia fizyczne na pierwszym miejscu), która  wpływa bezpośrednio na obraz krwi. Dobra krew o wysokim hematokrycie i hemoglobinie, to jak bardzo dobre paliwo wlane do baku auta. Od razu przybywa mocy.

foto .facebook/Daro Preza/ LANY poniedziałek RACE 2017 / BARTOSZ ZIEBURA

– Czerwony to zawodnik o wybitnych predyspozycjach do konkretnej dyscypliny sportowej np.: MTB XC. VO2max na poziomie 75-85 ml/kg/min, wadze 66 kilogramów, tkance tłuszczowej na poziomie 5 %, wysokim hematokrycie i hemoglobinie, który trenuje od kilkunastu lat. Rocznie przejeżdża około 20 tysięcy kilometrów, ma za sobą około 60 startów w sezonie. Prowadzi systematyczny trening i dba o dietę. To jest poziom Mistrzowski Międzynarodowy.

– Żółty to średniak, który ma dobre możliwości, ale prowadzi nieregularny trening. Nie stosuje diety. Jego poziom jest na średnim niezmiennym poziomie

– Zielony to ambitny zawodnik o przeciętnych predyspozycjach. Systematyczny i dobry trening pozwala mu zbliżyć się do środka stawki, ale ciężko mu nawiązać walkę z młodszym, lżejszym zawodnikiem, który ma dużo wyższe parametry wyjściowe.

-Czerwona końcówka w górę  to błysk. Szczęście i dyspozycja dnia. Może być też linia w dół, świadcząca o pechu lub innych słabościach podczas dnia startowego.

foto .facebook/Daro Preza/ LANY poniedziałek RACE 2017 / KRZYSZTOF KRZYWY

W kolejnej tabelce można zdobyć 15 punktów, za ekonomię i technikę jazdy. Ekonomia jazdy to umiejętność rozłożenia sił, idealne dobranie przełożeń. Umiejętność jazdy w grupie, umiejętność jazdy w peletonie.  Ekonomia jazdy to jak najszybsze pokonanie odcinka, jak najmniejszym kosztem. Technika to zdolność do jak najszybszego  i bezpiecznego pokonania trudnego fragmentu na trasie. Dobra technika to powtarzalność, nie przypadkowość !!! Żeby powiedzieć że się coś umie pokonać trzeba to zrobić przynajmniej 10 razy. Technikę i ekonomię jazdy kształtuje się podczas treningów. Tutaj też można wyjść z niskiego lub wysokiego pułapu. Uwaga! Za fatalną technikę i ekonomią można  otrzymać punkty ujemne. W ogóle umiejętności techniczne i ekonomiczne powinny być szlifowane w pierwszej fazie rozpoczęcia treningów, żeby w kolejnej fazie kształtującej cechy wytrzymałościowe, siłowe i szybkościowe następował prawidłowy rozwój.  Technika to też umiejętność wykorzystania roweru, umiejętność obsługi biegów i hamulców. Dopasowanie prędkości do warunków. Do osiągnięcia wybitnych możliwości technicznych często wspomaga się sportami uzupełniającymi. Zresztą sporty uzupełniające są również obecne a raczej nieodzowne  w kształtowaniu cechy fizycznych.

– Zielone kółko to zawodnik o dużych możliwościach, który pod wpływem długiego i systematycznego treningu uzyskał najwięcej punktów za technikę i ekonomię jazdy. Jeżeli ma przy tym wysokie parametry wydolnościowe to będzie  najprawdopodobniej Mistrzem Świata. Sprzęt dla takiego Mistrza to tylko kropka nad i, generalnie powinien być dopasowany, lekki i nie powinien przeszkadzać w zdobyciu tęczowej koszulki.

– Pomarańczowe kółko to zawodnik, o dobrym punkcie wyjściowym, który uzyskał delikatny wzrost tylko i wyłącznie przez udział w zawodach o przeciętnym poziomie trudności.

– Czerwone kółko to zawodnik o niskich predyspozycjach, który głównie skupia się na treningu ukierunkowanym na cechy wytrzymałościowe, szybkościowe i siłowe. Poprzez kompletny brak treningów technicznych jego występ na zawodach jest słaby, poniżej możliwości, bo zawsze się gdzieś potknie, zamota lub wywróci.

foto .facebook/Daro Preza/ LANY poniedziałek RACE 2017

Teraz może najciekawsze ale i też najmniejsze pole do zdobycia punktów. Tutaj także za niewłaściwy wybór można otrzymać punkty ujemne. Sprzęt to końcowy punkt w układance. Za całość można zarobić 5 pkt.

Z wykresu wynika, że najwyżej oceniony sprzęt to super lekki FS, idealnie dopasowany, z bardzo lekkimi kołami, z dobrze zestrojonym zawieszeniem, o nienagannym stanie technicznym. Tak lekki rower jest osiągalny, ale przy tej masie może być zawodny przez wybór ekstremalnie lekkich komponentów, dlatego czasami zawodnik może wybrać pod daną trasę rower HT, który na starcie zapewnia mu dużo niższą masę. Rower powyżej 12 kilogramów z ciężkimi kołami notują punkty ujemne zamiast dodatnich. To znaczy, że zawodnik na takim rowerze będzie systematycznie tracił do kolegi o podobnych możliwościach fizycznych, który jedzie na lżejszym sprzęcie.

 

 

foto .facebook/Daro Preza/ LANY poniedziałek RACE 2017 / TOMASZ SZCZĘSNY

I teraz najlepsze. Wyścig to dużo zmiennych. Przyspieszanie i hamowanie. Odpoczynek i praca. Pomimo, że dobry sprzęt dostał tylko niewielką ilość punktów w całym tym zamieszaniu to te punkty są wartością „odnawialną” To oznacza, że za każdym razem kiedy pracujemy po za zakresem przeciętności to zyskujemy przewagę. Dla przykładu. Odcinek góra-dół, góra-dół, szybki i dynamiczny. Praca w zakresie 0-500 wat. Za każdym razem kiedy ciśniemy powyżej 300 wat, szybki, dynamiczny i lekki rower zyskuje przewagę. I odwrotnie, ciężki rower notuje straty. Przy stałej pracy w zakresie 200-300 wat różnice są mniejsze. Bardzo dobry zawodnik ze względu na błyskawiczną regenerację będzie cały czas dysponował wysoką mocą. Ponadprzeciętność i dobry rower to za każdym razem coraz to większa przewaga nad zawodnikiem , który jedzie na podobnym sprzęcie, ale nie jest tak dobrze wyszkolony fizycznie lub ma problemy techniczne. I odwrotnie. Jeżeli jeden z dwóch bardzo dobrych zawodników będzie dysponował gorszym rowerem, to za każdym razem wyjścia poza średnią statystyczną będzie tracił. Żeby dotrzymać kroku zawodnikowi jadącemu na lepszym sprzęcie będzie musiał generować o kilkanaście lub kilkadziesiąt watów więcej na każdej zmiennej co może zaowocować szybszym zmęczeniem. Pretendenci na kolarzy którzy poruszają się z górki lub pod górkę w przeciętnych notach prędkości i mocy nie wykorzystują możliwości nowoczesnych konstrukcji, bo te są aktywowane kiedy przekraczamy pewne wartości.