SHIV- Broń

Shiv to slangowe określenie ostrych jak nóż przedmiotów przeznaczonych do walki. Może to być szkło owinięte tkaniną, może to być żyletka zamontowana na końcu szczoteczki, może to być….rower.

Shiv to broń do walki na śmierć i życie. Taki jest właśnie rower marki SPECIALIZED, stworzony do cięcia powietrza, stworzony do walki z czasem i własnym bólem, stworzony do wygrywania Triathlonu. Podczas DEMO DAYS Specialized rowery szosowe z kolekcji SHIV stały z boku. Mało kto się nimi interesował. Biała, cienka jak brzytwa rama od razu rzuciła mi się w oczy.

shivall 

shivprofilDo zestawu na pewno nie pasowały oryginalne koła, DT Axis 2.0. Nie zgrywały się optycznie z aerodynamiczną ramą. Tutaj pasowałby tylko koła na wysokim stożku, koniecznie w karbonie. Jak wiadomo taki zestaw kół to spory koszt, który bez wątpienia wpłynąłby poważnie na koszt całego roweru. Przyszły właściciel i tak musi wyskoczyć z 15 000 złotych bez jednej złotówki za ten model, czyli za Specialized Shiv Expert Mid Compact. Koła, które są zamontowane można z powodzeniem potraktować jako treningowe, a z czasem dokupić profesjonalny zestaw wyścigowy. Rower wygląda kosmicznie, a jak spojrzymy Shiv prosto w twarz to ujrzymy bardzo cieńki profil rurek nie grubszy od opony, która w tym modelu miała 23 mm szerokości, Specialized Turbo Elite. Po co taki profil ramy? A no właśnie, aerodynamika w sportach takich jak triathlon, duathlon i innych rowerowych, gdzie walczysz z czasem, ma ogromne znaczenie. Sprzęt daję przewagę, a specjaliści szacują, że wszystkie aerodynamiczne gadżety mogą zmniejszyć wydatek energetyczny do 60 watów przy średniej prędkości 40 km/h. Wróżę takim właśnie maszynom dużą sprzedawalność na naszym rynku z tego względu, że sam Triathlon jak i jego odmiany bardzo szybko się w Polsce rozwijają. Chciałem bardzo ten rower przetestować. Co tu dużo mówić, rower jest bardzo szybki. Z początku wydaje się dość ociężały, ale jak załapie swoją prędkość to idzie jak błyskawica. Na taki sprzęcie łatwiej jest utrzymać wysoką prędkość, a jazda ze średnią 35 km/h nie stanowi żadnego problemu. W zasadzie dla Shiv to prędkość od której włącza 2 bieg. Układ rąk i pozycja na czasowej kierownicy jest bardzo wygodna. Do rozpędzenia maszyny mamy szeroki chwyt jak w rowerze górskim i aerodynamiczne klamki hamulcowe. Sam hamulec ma ścisk „gumowaty” co mi się za bardzo nie podobało, ale w tym sprzęcie hamulce nie są tak ważną częścią wyposażenia. Mają hamować i tyle, a jakość działania nie jest tak istotna. Manetki sterujące przerzutkami umieszczone są na końcach kierownicy czasowej. Sterowanie jest bardzo łatwe a podczas szybkiej jazdy cały czas mamy manetkę w zasięgu ręki. Z rozpędzaniem jest gorzej, bo albo rozpędzasz się z ciężkiego biegu, albo co chwila zmieniasz chwyt kierownicy. Do działania przerzutek nie miałem żadnych uwag, grupa DURA-ACE to topowy produkt. Korba FSA z karbonowymi ramionami bardzo mocna i sztywna. Jedynie tarcze z przodu mogłyby być większe, jak dla mnie. Zamiast 52/36 zamontowałbym 53/39 i z tyłu wymieniłbym kasetę z 11-28 na 11-23. Grupa docelowa dla SHIV EXPERT to początkujący triathloniści i oryginalny zestaw przełożeń jest odpowiedni. Z czasem kiedy forma będzie lepsza, można zastosować inną konfigurację skrzyni biegów. Fabryczne ustawienie to bardzo dobra kombinacja i przemyślane rozwiązanie. Najciekawszą nowością techniczną w rowerze SHIV jest ukryty bidon na picie. Znajduje się on w głównej rurze ramy a ustnik z magnetycznym zaczepem na kierownicy.

shivhamulec shivham1

Hamulce fabryczne Specialized Shiv Aero jak sama nazwa mówi, mają aerodynamiczną konstrukcję. Tylny schowany jest na wysokości suportu mechanizmu korbowego.

shivkiera

Bardzo wygodna kierownica z dużą ilością regulacji w każdej płaszczyźnie. Kable od sterowania przerzutkami i hamulcami biegną w środku ramy. Pod plastikową pokrywą na górnej rurze ramy znajduje się insert na specjalny bidon.

shivexpert

Napęd to przerzutki Shimano Dura-Ace. Korba FSA SL-K light na suporcie BB30. Przełożenia 52/36 i 11-28 kaseta Shimano Ultegra. Koła Dt Swiss DT AXIS 2.0. Mocne i niezawodne, ale nie pasują do tej maszyny. Z pewnością nadają się, jako treningowe.

shivrob

Rower stworzony do szybkiej jazdy. Rozpędzania trwa długo, rower nie jest dynamiczny, ale bardzo łatwo na nim utrzymać wysoką prędkość przez dłuższy czas. Jedynym ogranicznikiem w tej kwesti jest poziom naszego wytrenowania.

 

Specialized Shiv należy do grupy rowerów, które coraz częściej będą się pojawiały na naszych drogach. Shiv to broń stworzona do Triathlonu.

Robert Banach