FULL W XC

 

Faktem stało się, że pierwsza dycha na Mistrzostwach Świata w Kolarstwie Górskim, które niedawno zakończyły się w Czechach (Nove Mesto), ukończyła zmagania na rowerach z pełną amortyzacją.

Zmieniający się charakter wyścigów XC spowodował zmiany w kierunku rozwoju technologicznego i odkrył na nowo to co wymyślone zostało już dawno. Świetnię ujął to Cannondale w swoim sloganie reklamującym nowego Scalpela Si: „ Scalpel Puts another X in XC”. Faktycznie trasy się zmieniły i skrót XXC świetnie obrazuje ich transformację. Jest więcej techniki, więcej ekstremalnych przejazdów, są dropy, trumny i inne przeszkody zapożyczone ze sportów grawitacyjnych.

 

 

Mountain Bike World Championships in Nove Mesto

 

 

 

1. Nino Schurter Scott Spark 900 RC 2017

 

2. Jaroslav Kulhavy Specialized S-works Epic 29

 

3. Julien Absalon BMC Fourstroke 01

 

4. Ondrej Cink Merida Ninety-SIX Team

 

5. Stéphane Tempier Bianchi Methanol 29.1 FS

 

6. Matthias Stirnemann STOCKLI protype

 

7. Sergio Mantecon Gutierrez TREK TOP FUEL

 

8. David Valero MMR KENTA 29

 

9. Maxime Marotte BH LYNX RACE prototype

 

10. Pablo Rodriguez GUEDE MMR KENTA 29

 

 

 

 

Rowery z pełną amortyzacją są szybsze i bardziej komfortowe. Komfort jazdy przekłada się na szybkość pokonania trudnych odcinków. Rowery z pełną amortzyacją nie zostały  odkryte niedawno. Są obecne na rynku od dłuższego czasu, ale teraz znalazło się miejsce na ich wykorzystanie. Tak to jest czasami, że ludzkość musi dojrzeć do niektórych wizji konstruktorów. Dla przykładu dawano dawno temu zawodnicy jeździli na bardzo lekkich ale kiepsko działających widelcach. Robili tak bo przyzwyczajeni byli do sztywniaków i minimalne ugięcie nieprzekraczające 4 cm zupełnie im wystarczało ?!?. To co, że w tym samym momencie były dostępne na rynku Bombery od Marzocchiego o genialnej jak na tamte czasy kulturze pracy, bardzo wysokiej sztywności i dużo większym skoku, które w warunkach bojowych były zdecydowanie szybsze i bardziej komfortowe od ledwo uginających się Rock Shox czy Manitou. Bomber nie wstrzelił się w panujące trendy i zapotrzebowanie lub użytkownicy nie dojrzeli do możliwości jakie dawał im ten sprzęt.

 

scalpelsi

 

Nowe/stare rowery  z pełną amortyzacją wymagają od zawodnika pewnych zmian, które pomogą mu w osiągnięciu lepszych rezultatów i poprawiają technikę jazdy. Na sztywniakach można było deptać w pedały całym ciężarem ciała, bardziej na rowerze podskakując niż nadając mu prędkości. Full zaczyna się w tej sytuacji trochę bujać a przez to stwarzać negatywny odbiór. To nie rower jest miękki tylko zawodnik kiepsko pedałuje. Często moim kursantom zadaje ćwiczenia pokonania podjazdu na odblokowanym widelcu. Jeżeli jedziesz równo, dynamicznie, pedałujesz na ”okrągło” masz mocne ręce, grzbiet i brzuch to amortyzator się nie ugina przy odblokowaniu, ponieważ zawodnik o nienagannej technice nadaje mu prędkości o liniowej dynamice pracy. Jeżeli któraś z wyżej podanych cech motorycznych zawodzi wtedy amortyzator zaczyna pompować, mówi się że zawodnik pedałuje „w kwadrata”.

 

 

Ustawienie roweru Full Suspension też ma duże znaczenie w odbiorze sprzętu. Większość użytkowników ma żle ustawiony rower i nieprawidłowo z niego korzysta. Przede wszystkim full to nie znaczy wygodna kanapa. To jest szybkość i dynamika. Aby uzyskać wysoką prędkość trzeba przyjąć agresywną sylwetkę, pochylić się, ugiąć łokcie, rozłożyć ciężar na dwa koła. W tym momencie amortyzatory powinny przysiąść, równo po około 20% skoku. Tak zwany SAG, ugięcie wstępne o którym mowa dobiera się poprzez ustawienie odpowiedniego ciśnienia w amortyzatorach zależnego od wagi zawodnika. Rower full ma taką przewagę nad sztywniakiem że agresywna pozycja może być dłużej utrzymana dając pewność i kontrolę. W sztywniaku trzeba więcej balansować ciałem, odpuszczać lub dociążać ciężar na tylną oś przez co traci się kontrolę i przyczepność przedniej osi. W fullu trzeba się nauczyć trzymać tą pozycję niezależnie od trudności terenu. Dobrze ustawiony rower załatwi całą resztę. Kolejnym bardzo ważnym ustawieniem jest szybkość odbicia- REBOUND.

 

Scalpelfastrebound

 

Przy szybkim odbiciu amortyzator fajnie i lekko pracuje. Przy kanapowej jeździe ma się poczucie komfortu i płynności, jednakże kiedy wjedziemy w ciężki teren i zaczniemy szybko jechać, ekspresowo odbijające amortyzatory mogą zadziałać jak KATAPULTA i wysadzić nas z siedzenia lub zerwać przyczepność. Dzieje się tak wtedy kiedy sumują się dwie siły. Pierwszą z nich jest szybko odbijający amortyzator a drugą  kolejna napotkana przeszkoda. Kiedy siły się na siebie nałożą, rower wyskakuje nam niespodziewanie w powietrze.

 

scalpelslowrebound

 

Z kolei zbyt mocne skręcenie Odbicia może spowodować efekt PAKOWANIA amortyzatorora. Jest to sytuacja kiedy szybkość odbicia jest zbyt wolna w stosunku do kolejnych przeszkód. Amortyzator nie ma czasu na powrót i z każdym kolejnym uderzeniem zapada się aż do do całkowitego sprężenia i braku jakiejkolwiek amortyzacji.

 

 

W rowerze górskim na pełnej amortyzacji mamy kilka ciekawych zjawisk, które wyżej opisałem. Użytkownik musi mieć świadomość działania sprzętu, musi zadbać o odpowiednią technikę. Przy złych ustawieniach nawet topowy sprzęt może zawodzić i zamiast pomagać to przeszkadzać w pokonaniu trudnych odcinków. Zawodnicy Z TOP 10 Mistrzostw Świata dojrzeli i potrafią wykorzystać sprzęt który, od dawna był obecny na rynku.

 

Robert Banach