Ale przyczepność, ale przyssawka. Takie było moje pierwsze wrażenie jak ubrałem „Kanarka” w komplet botków od Pirelli. Na singlach i ostrych zjazdach poczułem się jak King Of  The Mountain! Ostra jazda na kontrolowanym poślizgu, szybko, czasami bardzo szybko, cały czas czułem się bezpiecznie. Rower szedł jak po szynach. Pod górki i na odcinkach płaskich sprawdzałem czy nie ociera mi hamulec i czy piasty dobrze się kręcą. Opony dawały wyraźny opór.

Tak rozpoczął się test opon Pirelli, który był początkiem całej siatce przemyśleń. Pierwsze moje wrażenie miało pozytywną i negatywną cechę sprzętu dedykowanego zawodnikom specjalizującym się w XCO i XCM. Pozytywna to dobra przyczepność, negatywna to opory toczenia. Wiadomo, każdy chciałby czuć się bezpiecznie i pewnie na zjazdach. Każdy chciałby  mieć poczucie, że sprzęt na odcinkach technicznych go nie ogranicza. Każdy zawodnik chciałby żeby opona nie rozpraszała mocy nad którą tak długo pracuje.

Moja pierwsze spostrzeżenie było tak wyraźne bo wcześniej jeździłem na mega szybkich i lekkich oponach Continetal Speed King. Conti były dynamiczne z pazurami dociętymi na zero. Jazda na nich w szczególny sposób mobilizowała mnie do szukania jak najlepszej linii przejazdu, dopasowania prędkości, i perfekcyjnego używania hamulców. Można napisać, że Speed King’i były wymagającym nauczycielem i miały bezpośredni wpływ na ocenę opon Pirelli. Tester opon powinien napisać na czym jeździł wcześniej i jaki jest jego stopień wyszkolenia żeby dać pełen obraz testowanego aktualnie produktu.

Wyszkolenie to kolejny punkt nad którym trzeba się pokłonić. Opona to taka kropka nad i. Ważny punkt, ale nie najważniejszy. Żeby znaleźć przyczepność, bezpieczeństwo i szybkość trzeba trenować a wybór fajnej opony będzie  przypieczętowaniem tych umiejętności. Już teraz zachęcam do jazdy w zimowych warunkach na każdym rowerze z każdą gumą, w szczególności na trasach cyclocross i rowerach przełajowych, lub na trochę mniej przyczepnych (treningowych) oponach w sezonie. Nauka da nam większą przewagę niż najlepsze opony na Świecie.

TEST. Z przodu opona atakująca kierunkowa Pirelli Scorpion MTB H w wersji Light. Seria oznaczona literą H to skrót od Hard Terrain. Opony przeznaczone na utwardzone mieszane trasy takie jak podłoże w Trójmiejski Parku Krajobrazowym. Opona o wysokim oplocie 120 tpi i mieszance Smart Grip bardzo dobrze prowadzi rower, zachęcając do ataku przednim kołem. Ma przy tym przyzwoitą wagę. Tutaj kolejny ważny temat. Nowoczesne rowery do Xc i Maratonu mają świetną geometrię dzięki której wykorzystanie agresywnej opony i agresywnej techniki jest możliwe, ale trzeba się przełamać. Naturalnym odruchem rowerzysty w sytuacjach kryzysowych jest wycofanie się na siodełku a tutaj na odwrót, atak na przód i docisk przedniej osi. Scorpion H świetnie sprawdza się w wymagającym terenie, generuje bardzo dobrą przyczepność rodzajem bieżnika o dużej powierzchni styku z podłożem, który nawet na mokrej, ale nie błotnistej trasie szybko się oczyszcza. Mieszanka gumy jest wybitnie dobra co przeszkadza tylko na asfaltowych i płaskich trasach tym, że opona za bardzo się klei. Aby uzyskać odpowiednie parametry długo pracowałem nad ciśnienie a najlepszym okazało się 17 psi.

Na tył Scorpion oznaczony literą R. To opona przeznaczona na tylne koło. Jest produkowana w jednej wersji i jednej szerokości dla szybkich rowerów MTB. Opona ma szeroko rozstawione wypustki bieżnika o średniej wysokości. Nowa opona ma zaokrąglony profil wypustek tak jakby opona była używana. Żeby uzyskać idealną trakcję trzeba trafić w punkt z ciśnieniem. Na zbyt dużej wartości opona nie chwyta a zaokrąglony bieżnik prześlizguje się na przeszkodach. Dopiero odpowiednie ciśnienie powoduje, że profil bieżnika układa się pod odpowiednim kątem łapiąc dodatkowe zazębienie bokami bieżnika. Uzyskanie niskiej wartości ciśnienia jest możliwe bo opona bardzo dobrze trzyma swój kształt, nie podwija się. Najlepszą dla mnie wartością było 18 funtów na cal kwadratowy. 

Nazwa Pirelli przyciąga. Test opon był dobrym doświadczeniem szczególnie po przesiadce z szybkiej i gładkiej gumy. Zestaw jest produktem godnym polecenia  dla osób szukających dobrych parametrów i jakości w trudnym terenie. Dla osób które sprawdzają się na szybkich i łatwych trasach Pirelli może okazać się zbyt powolnym zestawem. Opony są bardzo dobrze wykonane, dobrze się zakładają, są równe, nie myszkują. Bardzo dobrze się uszczelniają. Guma się klei gwarantując dobrą przyczepność i proporcjonalne zużycie bieżnika. Żeby wydobyć z nich esencję wymagają dobrze dobranego ciśnienia.