Opony MTB TOP 5

Ranking 5 najlepszych opon do MTB XCM popularnych i dostępnych na rynku polskim według banachbrothers. Wybrałem dla Was opony, które moim zdaniem zasługują na szczególną uwagą.

Brałem pod uwagę dostępność wybranego modelu dla dużego i małego koła, możliwość wyboru różnych mieszanek gum i różnych szerokości, oraz najważniejsze, ich uniwersalność. Uniwersalny może kojarzyć się z czymś takim pośrednim, dobrze radzącym sobie zarówno w suchych jak i mokrych warunkach, lecz nie wybitnym przy kontakcie ze skrajnymi warunkami pogodowymi. Właśnie takie są maratony. Rzadko kiedy przez cały dystans występują takie same niezmienne warunki. Biorąc pod uwagę wyścigi Skandia z ubiegłych lat można powiedzieć, że zupełnie gładkie i wylajtowane opony ogólnie mogły okazać się lepsze. Lepsze gdyby wyścig odbywał się w formule jazdy indywidualnej na czas. Jednakże charakter rozgrywania wyścigów faworyzował inne ogumienie. Najczęściej do decydujących ataków dochodziło na nielicznych trudnych odcinkach, gdzie dobra przyczepność i niskie ciśnienie decydowało o tym, czy jedziesz z pierwszą grupą czy odpadasz. Tak to właśnie było w Kwidzynie, gdzie ataki szły na odcinku błotnym, śliskim, pomiędzy kałużami. Tam na szybkiej oponie, można było stracić a dogonić rozpędzony peleton już nie jest tak łatwo. Tak samo na maratonach górskich. Są oczywiście jednostkowe edycje gdzie zawodnik tapla się w błocie, ale w większości przypadków teren jest na tyle zróżnicowany z przewagą ubitych ścieżek, że właśnie opona uniwersalna świetnie sobie tam poradzi. Różnica między maratonami na południu a północy jest taka, że maratony na dole kraju potrzebują mocniejszej wersji wybranych opony, odporniejszych na przebicia oraz rozcięcia. Wybrane modele oferują taką możliwość.

Kolejność opon jest przypadkowa, nie mam wśród nich zdecydowanego faworyta. Każda z nich może się znaleźć na podstawowym wyposażeniu maratończyka. W moim wyborze pomijam opony typu “szytka”

Geax Saguaro.

geax_saguaro26×2.0 TNT 680 g 159,90

26×2.0 UST 810 g 139,90

26×2.0 Kevlar 550 g 149,90

26×2.2 TNT 730 g 159,90

26×2.2 Kevlar 640 g 139,90

27.5 2.0 TNT 690 g 159,90

27.5x 2.0 Kevlar 580 g139,90

29×2.0 TNT 710 g 159,90

29×2.0 Kevlar 620 g 139,90

29×2.2 TNT 780 g 159,90

29×2.2 kevlar 690 g 139,90

Geax, swój topowy model, oferuje dla każdego obwodu koła. Dodatkowo mamy do wyboru dwie szerokości opony. Wersja UST nie zachęca ze względu na bardzo wysoką wagę. Wersje TNT też nie należą do najlżejszych, choć toczą się bardzo dobrze. Ten model polecałbym na ciężkie maratony w górach po kamieniach. Na szybsze trasy wersja kevlarowa oferująca przyzwoitą wagę wystarczy. Wersja 2.2 jest bardzo komfortowa i świetnie pokonuje nierówności. Jest odpowiednią dla osób, które lubią poszaleć po ciężkim technicznym terenie.

Continental X KING

ContinentalXking26×2.2 620 g

26×2.2 Racesport 485 g

26×2.0 Supersonic 430 g

26×2.2 Protection 570 g

26×2.2 UST 700 g

29×2.2 700 g

29×2.2 Racesport 550 g

Continental we wszystkich swoich modelach oferuje w standardzie dużą szerokość i niską wagę. X king zebrał dużo pozytywnych komentarzy również i moich. Uniwersalna opona o dobrej trakcji, niskim oporom toczenia, radząca sobie w każdym terenie. Wersja Supersonic dla odważnych, którzy chcą podjąć ryzyko, tylko w wersji 26. Wersje Protection na maratony w górach. Ciekawą wersją jest RaceSport lekka i wytrzymała, oplot 180 TPI, nie miałem okazji jej testować, ale waga jest bardzo zachęcająca. Jednakże podszedłbym do niej z rezerwą na maratonach GG. Cen nie podałem, ponieważ są duże rozbieżności.

 

 

Maxxis IKON

Maxxis_ikon26×2.2 60 TPI Aramid 540 g 99zł

26×2.2 120 TPI eXC+Silkworm 515 g 149zł

26×2.2 120 TPI kevlar eXC/3C 480 g 219zł

26×2.2 120 TPI eXC/3C/EXO 540 g 229zł

29×2.2 60 TPI 580 g 115zł

29×2.2 120 TPI eXC+Silkworm 560 g 149zł

29×2.2 120 TPI eXC/3C/EXO 580 g 239zł

Ikon, Ikona opon do maratonów MTB. Duża objętość, wysoka i szeroka oferuje nadzwyczajny komfort a mimo wszystko niskie opory toczenia. Bardzo dobrze sobie radzi w każdym terenie. Wersja EXO szczególnie polecana dla ekstremalnego terenu najeżonego ostrymi kamieniami. Boczne ścianki opony w wersji EXO mają specjalną wstawkę zapobiegającą przetarciom i rozdarciom bocznym. Ta usterka często się zdarza w lekkich oponach. Ten patent jest dość drogi ale kto wie, może się opłaci. Wersje Silkworm wykorzystują opatentowany materiał przez firmę Maxxis, który poprawia toczenie oraz zapewnia odporność na przebicia i roztarcia. Waga całkiem ciekawa a cena 149 do akceptacji. W trudnym terenie wersje tańsze o mniejszym oplocie 60 TPI są wystarczająco mocne i stanowią ciekawą alternatywę dla osób, które mają ograniczony budżet. Mniejszy oplot jest bardzie odporny na przebicie ale opona jest mniej elastyczna i cięższa.

Hutchinson Python

hutch_python26x 2.0 Air Light 500 g

26x 2.0 MRC TT 595 g

26x 2.0 MRC TR 750 g

26x 2.0 Tubeless Light 560 g

26x 2.1 Tubeless Ready 540 g

29x 2.1 Tubeless Ready 650 g

Hutchinson z Pythonem oferuje dużo wersji tego modelu dla koła 26”, dla 29 jest tylko jeden model. Python od lat jest wzorem jeżeli chodzi o trakcję i przyczepność w każdych warunkach. Opona wydaje się być wąska ale objętościowo jest wystarczająco duża, a co najważniejsze wysoka. Bieżnik nie jest zaokrąglony a całą swoją, kwadratową powierzchnią styka się z podłożem przez co generuje dobry przekaz energii. Python dla kół 29 calowych jest produkowany tylko w wersji Tubeless Ready, ale wydaje mi się że jest ona najbardziej uniwersalna, mocniejsza od zwykłego kevlara, a niewiele cięższa. Po za tym na Pythonie można przejechać cały sezon, bieżnik się nie zużywa tak szybko.

 

 

Schwalbe Rocket Ron

rocket_ron26×1.85 TR, EL 375 gramów

26x 2.1 TR, EL 435 g

26x 2.25 TR, EL 465 g (Black/White/Graphit)

26x 2.35 TR, EL, SneakeSkin 575 g

27,5x 2.1 TR, EL, 460 g

27,5x 2.25 TR, EL, SneakeSkin 605 g

29x 2.25 TR, EL, SneakeSkin 605 g

29x 2.1 TR, EL 485g

29x 2.25 TR, EL 520 g

26x 2.1 PL 480 g

26x 2.25 PL 510 g

29x 2.1 PL 535 g

29x 2.25 PL 575 g

Schwalbe Rocket Ron oferuje bardzo duży wybór swojego modelu. Wszystkie opony są bardzo lekkie. Właściwości opony są wyważone na znakomitym poziomie, jest szybkość, jest dobra przyczepność. Na ciężki teren skłaniałbym się do trochę cięższej odmiany na tył, PL, Performance Line, ze względu na grubszy splot konstrukcji który Schwalbe wyznaczyło na poziomie 67 EPI. EL, Evolution Line mają splot 127 EPI, to czyni je bardziej elastycznymi i polepsza “toczenie” opona jest szybsza, ale mniej odporna na uszkodzenia.

Saguaro, Ikon, X-King, Python, Rocket Ron to moi faworyci. Wśród nich nie ma zwycięzcy. Na każdej z tych opon można odnosić sukcesy i przejechać większość maratonów w Polsce. Niektóre wersja ekstremalnie lekkie mogą być zachętą dla tych co podejmują ryzyko i walczą o najwyższe miejsca. Tacy zawodnicy muszą być świetnie wyszkoleni technicznie i/lub mieć dużo szczęścia

Robert Banach

ps. To nie koniec artykułów dotyczących ogumienia, w III części opony na konkretny atak.