Prezentacja światowego ogumienia.

W dzisiejszym artykule chciałem Wam przedstawić wszystkie znane mi opony ze Świata. Są wśród nich takie, które nie są sprzedawane w Polsce. W dobie Internetu to żaden problem zamówić sobie oponę, choćby ze Stanów.

Początkowo myślałem, że nie będzie ich tak dużo, jednak jak zacząłem wertować Internet to okazało się, że jest tego cała masa. Narobiłem sobie dużo pracy, ale materiał jest już gotowy i poniżej Wam go przedstawiam. Mam nadzieję, że będzie to dobry pogląd na to co jest aktualnie dostępne na rynku. Wybierałem opony dla wyścigów XCO i XCM. Wszystko to co najlepsze!

IRC_Mythos_29er  IRC_Stingo_XC

IRC

Kto chce mieć oponę z napisem MADE IN JAPAN? IRC to producent z długoletnią tradycją. W latach 90’ opony IRC w rowerach górskich cieszyły się dużym uznaniem. Ich flagowy model, Mythos, to już legenda. Jest produkowany do dzisiaj. Japończycy wchodzą nieśmiale w rozmiar 29. Ciekawą propozycję kierują do odbiorców rowerów szosowych z modelem bezdętkowym-tubeless, Formula PRO. W swojej ofercie mają 5 modeli opondo MTB: Mythos XC 29er, Mythos XC, Stingo XC, Serac XC Mibro i Mythos XC II. Tylko Mythos XC29er i Mythos XC II (Uwaga: są dwie różne opony, jedna na przód a druga na tył) jest produkowany dla kół 29 calowych. Mythos XC II waży 650 gramów i kosztuje 99zł. Można go kupić w Polsce jeżeli ktoś chce uzbroić swój rower w legendę a przy okazji mieć doskonałą oponę.

Vrederstein_lack_Panter_xtrac Vrederstein_Spotted_Cat

 

Vrederstein

Produkuje opony rolnicze i przemysłowe, produkuje ogumienie dla samochodów osobowych, dostawczych a także jest uznanym producentem opon rowerowych. Sponsoruje drużynę szosową z ProTour Vacansoleil-DCM. Dla rowerów górskich ma ciekawą propozycję. 3 odmiany Black Panther (Folding, Xtrac, Xtreme-wersja na błoto i mokre warunki) Spotted Cat, T-Lope i Bull Lock. Black Panther i Spotted Cat są produkowane dla kół 26, 650 i 29. Black Panther w wersji 29×2.2 tubeless Ready waży 630 gramów a Spotted Cat 29×2.0 580 gramów. Opony wyglądają przyzwoicie, zachęcają do przetestowania, są wzmocnione “Basic Protection” przed przebiciem. W Polsce ich nie widziałem, za to na zagranicznych sklepach internetowych ich ceny wahają się od 40 do 60 euro.

Tioga_Psycho_Genius

TIOGA

Kolejny producent opon z historią. Tioga i model Psycho a później Psycho II zyskały sympatię użytkowników rowerów górskich. Pomimo, że oferta amerykańskiego producenta jest uboga to warto ją przedstawić tylko dla kultu modelu Psycho. Teraz mamy najnowszy produkt model Psycho Genius- już sama nazwa mi się podoba. Opona wygląda awangardowo, chyba ma coś z genialnego psychopaty. Psycho Genius jest produkowany dla kół 26 i 29 cali w paru opcjach z UST włącznie. Raczej lekka nie jest, kosztuje między 35 a 60 US Dolar w zależności od wersji.

Bontrager_29-Mud_TLRBontrager_XR1_29er

Bontrager & Specialized

To firmy dwóch gigantów rowerowych firmy TREK i Specialized. Obie firmy produkują wszystko do roweru. Akcesoria, części, obuwie, kaski i ubiory. Wszystko oprócz przerzutek, manetek i hamulców tarczowych, chociaż nie wiadomo czy nie zaczną i tego robić. Bontrager dla rowerów górskich ma opony na suche i mokre warunki. Aktualnie na stronie są Modele 29-Mud TLR, XR1 29er oraz FR3 29er. Wcześniej były to oznaczenia 29-0, 29-1, 29-2 i 29-3 ale nie wiem czy nie zaprzestano ich produkcji. Bontrager cieszy się uznaniem i ma taką politykę, że jeżeli opona lub jakaś inna część się nie spodoba (bezwarunkowa gwarancja) to można ją zwrócić. Jeszcze żaden produkt nie powrócił do sklepu, zapewniają koledzy z DRE Rowery w Gdyni. Opony kosztują od 109 do 199 zł.

Stor_SWorks          Fast_Track_SWorks    Renegade_SWorks

Specialized oferuje 3 modele: Renegade, Fast Track i Storm w różnych wersjach od najlżejszej o najwyższym splocie TPI 120 oznaczonej S-Works, poprzez wersję Control 60 TPI, UST, Sport, Armadillo. Są produkowane dla rozmiaru kół 26 i 29. Specialized w swoich rowerach na przód montuje wersje S-Works a na tył Control, które są mocniejsze na przebicia i rozdarcia.

Panaracer_Driver29erPRO  Panaracer_Soar

Panaracer

Kolejny japoński producent należący do ogromnego koncernu Panasonic, którego topowy model Smoke wyszyty jest grubą nicią w historii kolarstwa górskiego. Swoją tegoroczną ofertę ma bardzo bogatą dla kół 26 calowych. Oferuje opony uniwersalne, szybkie oraz na błotniste warunki. Panaracer zawsze wypuszczał produkt wysokiej jakości. Dla kół 29 calowych japoński producent przygotował kilka modeli. SOAR na każde warunki z dobrą ceną 109 zł i dobrą wagą 560 gramów! Model wyczynowy Driver29erPRO w wersji o szerokości 2.2 i wadze 590 gramów co na ten rozmiar jest dobrym rezultatem. Kosztuje nie mało bo 219 zł. Jest jeszcze model Comet dla 29” w tej chwili niedostępny w Polsce. Jeżeli chcecie poczuć smak zwycięstwa i historię MTB warto kupić Panaracer SMOKE. Szkoda, że ta opona jest produkowana tylko dla kół 26 calowych.

WTB_MOTO  WTB_Nano  WTB_Nineline

WTB

Znalazł uznanie wśród zawodników. W swojej ofercie ma 11 modeli opon przeznaczonych do XC. Ciekawe modele to NANO 29 w 3 wersjach TCS, Race, Compe odpowiednio 590 g, 560 g, 705 g. Wszystkie w rozmiarze 2.1. Nineline jest najlżejszą opona przeznaczoną do XC tego producenta, w rozmiarze 29 waży 537 gramów przy objętości 2.0. Z kolei opona na błotniste trasy to model MOTO w wersji 29 waży 650 gramów. Nano w najdroższej wersji kosztuje 165 zł a Moto 195 zł. Są też wersje ekonomiczne w granicach 100 zł. Dla każdego coś dobrego.

Stans_Raven

Notubes Stan’s

Kultowy producent obręczy, chyba każdy je zna. Oryginalny system uszczelniający NoTubes ma zwolenników na całym świecie. Czy opony okażą się tak popularne jak obręcze, zobaczymy. Oferta jest uboga i ograniczona do jednego modelu? Można tak powiedzieć bo różnica pomiędzy modelem Crow a Raven tkwi w wysokości bieżnika i innej mieszanki gumy. Tylko tyle i aż tyle. Na pierwszy rzut oka opony wyglądają identycznie. Raven ma wyższy bieżnik na bokach opony. Środkowa część jest tej samej wysokości o twardszej mieszance gumy lub jakoś odwrotnie, teraz już mi się wszystko pomieszało. Raven jest produkowany w szerokości 2.2 i 2.0 dla 26 i 29” i proponowany jest jako opona przednia- zgodnie z nową filozofią opon wyścigowych. Crow jest bardzo szybką i lekką oponą w szerokości 2.0 i waży 360-26” i 480 gramów-29”. Jest bardzo ciekawą propozycją dla osób budujących lekkie koła raczej na suche warunki. Nie mogę się ich doszukać na polskim rynku. W USA kosztują 60- 70 USD sporo.

Kenda_24Seven_Race     Kenda_Komando      Kenda_Slant_Six

KENDA

Since 1962. Jest się czym pochwalić. Kenda to historia, Kenda to John Tomac, Tinker Juarez bożyszcze i legendy MTB oraz Hans Rey, Brian Lopez oraz Eric Carter. Kenda zebrała niezłych gwizdorów do reklamy swoich produktów. Johny T. sygnuje swoim nazwiskiem kilka modeli takich jak Slant Six a Tinker model 24 Seven Race i Dred Tread, obydwa modele przeznaczone do ekstremalnie długich wyścigów. Opony dla kół 26 i 29 to Karma, Kozmik Lite II, Komando, 24Seven Race, H-Factor, BBG, Nevegal, Small Block Eight, Happy Medium, Klimax Lite (29er). Nevegal jest także konstrukcją dla rozmiaru 650. Przyznacie, że oferta Kenda robi wrażenie. Dostałem oczopląsu i nie wiem co wybrać. Na szczęście polski dystrybutor mocno okroił kolekcję. Opony są w oferowane przystępnych cenach.

Michelin_Country_Grip Michelin_WildRace_R2  Michelin_WilGrip_R2

Michelin

Michelin chyba największą furorę robił jakieś 10 lat temu ze swoimi topowymi modelami w kolorze zielonym. Jako pierwszy wprowadził na szeroką skalę razem z Mavic system tubueless. Początkowo opony były bardzo ciężkie i zawodne (przynajmniej dla mnie). Później system poprawiono, tak czy inaczej tubeless zapoczątkowany przez francuskiego producenta stworzył inną, lepszą jazdę na rowerze górskim. Na 2013 rok oferta nie jest bogata, ale ciekawa. Dla kół 26 i 29 dedykowane są modele: Country Grip, Country Racer R, WildGrip R2, WildRace R2. Ten ostatni w wersji Ultimate Advanced ma ciekawe parametry. 29×2.0 waży tylko 460 gramów kosztuje 219 złotych. Jest przeznaczony na suche i szybkie trasy. WildGrip R2 dedykowany jest na mokre warunki. Country Grip i Race to opony niskobudżetowe, kosztują mniej niż 90 zł.

Ritchey_Shield Ritchey_Z-Max_Evo

Ritchey

Zawsze był obecny na rynku rowerów górskich. Kiedyś robił większe wrażenie a model Z-Max z pewnością należy do czołówki wszechczasów. Ritchey cały czas produkuje legendarną oponę nawet w wersji 29 cali, Z-Max Evolution za 179,90 zł z wagą 500 gramów! Jest też wersja Compe, tańsza, za niecałe 80 złotych. Najnowszym modelem jest Shield który swoją oponę produkuje dla każdej średnicy koła. Wersja WCS dla Shield ( ta najlepsza) waży 554g/29×2.1 jest przeznaczona na szybkie i suche trasy. W dwóch rozmiarach jest produkowany również model Z-MAX Premonition. Dla koła 29 tylko w wersji Compe 29×2.2/766 g.

Rubena_Scylla Rubena_Kratos

Rubena

Nasz sąsiad robi całkiem fajne opony, które są uznane na całym świecie a ostatnio weszły na rynek w USA. Są dostępne przystępnej cenie z bardzo niską wagą. Koledzy z Trójmiasta testują te gumy i są zadowolenie po za faktem, że szybko się ścierają. Mieszanka gumy jest bardzo “przyczepna” miękka i dlatego szybko się zdziera. Coś za coś. Model V96 Scylla i V98 Kratos są dostępne na 29 cali. Ich cena w najlepszych wersjach nie przekracza 120 złotych. Waga wersji Scylla 29 na suchy teren to 540 gramów przy rozmiarze 2.25. Model na bardziej wymagający teren, Kratos, waży 650 gramów 29×2.25.

Temat opon nie jest wyczerpany. Proszę nie pytajcie mnie, które są najlepsze :-). Ostatnio podałem moją TOP5 wśród najbardziej dostępnych, popularnych. Sądze, że wyżej wymienione opony mogę być poważną konkurencją tylko są mniej wyeksponowane, mniej dostępne. Na pewno stanowią ciekawą ofertę i warto je przetestować bo widok Schwalbe na każdych kołach robi się powoli nudny.

Robert Banach