Objętość – słowo kluczowe.

Dzisiaj zrobiłem mały test. Założyłem “łyse” opony o dużej objętości i pojechałem w teren. Trójmiejski Park Krajobrazowy to bardzo dobre miejsce do uprawiania kolarstwa górskiego.

Mamy tutaj wszystko oprócz bardzo długich zjazdów i podjazdów. Gór nie ma to fakt, ale teren pod XC jest i to klasy olimpijskiej. To znaczy, że można tu spokojnie zorganizować zawody najwyższej rangi, jakby ktoś chciał.

Łyse opony w teren? Popukaj się głowę. Takie grube! Musi się na nich ciężko jechać! Jeden i drugi mit został dzisiaj obalony, podważony i wart dalszych testów. Wcale nie jest tak, że szerokość opony daje duży opór.

apple1

W tej całej aerodynamice opór czołowy opony jest mało istotny lub mniej istotny. Ważny jest opór toczenia czyli tarcie opona z podłożem i nie jest tak że szeroka opona generuje większe opór toczenia. Przy szerokiej oponie można zastosować niższe ciśnienie. Dzisiejszy trening rozpoczynałem na 1.5 Bara po czym spuściłem do 1.3 i 1.2 a mimo tego opona cały czas zachowywała swój kształt.

apple2

Opór toczenia zależy od tego jak mocno uginają się boki opony. Im bardziej się uginają tym opór jest większy. W Big Apple boki się nie uginały pomimo niskiego ciśnienia. Wysokie ciśnienie powoduje że opona odbija się od przeszkód, energia się rozprasza i zwiększa opór toczenia. Na Big Apple na asfalcie czułem jakbym miał napompowane cztery atmosfery, rower był dynamiczny, szybki i łatwo utrzymywał wysoką prędkość. Na odcinkach brukowych, kamienistych i z dużą ilością korzeni jechało mi się równie komfortowo jak na asfalcie, ze względu na niskie ciśnienie, wysoką oponę i doskonałą amortyzację. Komfortowa jazda znaczy szybka. Rower dynamicznie przejeżdżał przez nierówności. Większa średnica koła daje mniejsze opory toczenia. Big Apple 2×35 jest bardzo wysoką oponą, ledwo weszło mi to koło do ramy.

apple3

Większa/wyższa opona daje mniejszy opór toczenia. Przyczepność? I tu ciekawostka. Big Apple ma doskonałą przyczepność, przynajmniej w takim terenie jak TPK. Bardzo dobrze radzi sobie na podjazdach, na zjazdach, doskonale na zakrętach. Wszędzie tam gdzie powierzchnia jest ubita i twarda. Wysoki bieżnik na krętych odcinkach twardego podłoża łapie tylko końcówkami swoich wypustków, nie wbija się w ziemię, powierzchnia styku opony o wysokim bieżniku z podłożem jest minimalna i dlatego opona uślizguje się. W tej łysej oponie powierzchnia tarcia na zakrętach była dużo większa, dlatego rower szybciej pokonywał te odcinki bez uślizgów. Wysoki bieżnik generuje też wyższe opory toczenia, dlatego łysa opona zawsze będzie szybsza pomimo swojej szerokości 2.35. Są niestety minusy. 850 gramów dało się we znaki po trzeciej godzinie jazdy. Zupełna porażka na odcinkach mokrych takich jak trawa, “oleiste” błoto, glina. Tam ta opona otrzymuje negatywa-jest niebezpieczna. Natomiast na piachach, na kamieniach, na korzeniach, nawet w piasku plażowym, jest doskonała i warta rozpatrzenie jako opona startowa na niektóre biegi.

apple4

w skali od oceny niedostatecznej do celującej daje oponie Schwalbe Big Aplle takie noty.

  • Komfort jazdy po nierównościach, kamieniach, korzeniach, kocich łbach. Ocena CELUJĄCA
  • Szybkość pokonywania drogi o dużych nierównościach w warunkach suchych. Ocena BARDZO DOBRA, byłaby celująca gdyby nie ciężar opony.
  • Przyczepność na twardym suchym podłożu, odcinkach szutrowych, ścieżkach leśnych, na piachu . Ocena BARDZO DOBRA
  • Pokonywanie odcinków piaskowych, luźny teren, piasek plażowy. Ocena BARDZO DOBRA +
  • Pokonywanie technicznych podjazdów, po kamieniach, korzeniach, pokonywanie stromych wzniesień w suchych warunkach. Ocena DOBRA, była by BARDZO DOBRA + Gdyby nie ciężar opony.
  • Jazda po glinie, luźnym błocie, mokrej trawie. Ocena NIEDOSTATECZNA.
  • Za całokształt ze względu na ciężar i niedostateczną trakcję na śliskich odcinkach daję ocenę DOSTATECZNY + pod względem sportowym.

Podsumowanie:

Szukając doskonałej opony na każdy teren oprócz gliny i wszechobecnego błota, musimy szukać opon o dużej objętości, minimum 2.1, optimum 2.2/2.3. Z niskim bieżnikiem, wręcz ażurowym oraz niską masą własną. To też wyjaśnia kierunek rozwoju rowerów MTB. Jak zaczynałem moją przygodę z rowerem górskim, modne były opony 1.8 i 1.9 i uważane były za szybkie/wyczynowe. Teraz jest trochę inaczej. Mając te wszystkie dane i analizując problem dogłębnie mogę wnioskować, że koło 27.5” z oponą 2.2-2.3 może okazać się idealnym rozwiązaniem w niedalekiej przyszłości jeżeli chodzi o wyścigi XCO/XCM.

Robert Banach