Zagajenie. Część I.
Niezawodny i trwały to synonimy przedmiotów ubiegłego wieku. Duża część rowerzystów narzeka na jakość produktów i konieczność częstej skomplikowanej pielęgnacji. Marzy się nam sprzęt o wysokiej kulturze pracy który potrzebuje minimum konserwacji i uwagi, jest przy tym łatwy do serwisowania. Czy takie rzeczy istnieją wśród oferty producentów ?

 

Wśród aut dużym uznaniem cieszył się Mercedes „Beczka” za swoją niezawodność. Nie można podważyć tego faktu, ale nie wszystkie jego cechy były wyjątkowe jeżeli porównamy go do teraźniejszego nowoczesnego Mercedesa o tej samej pojemności silnika. W123 z lat 70 z silnikiem wysokoprężnym osiągał moc 55 km. Ten sam model w nowszej wersji miał 60 koni mechanicznych. Następca model w124 miał, w latach 85-93, 70 kucyków. Kolejny silnik modelu w124, w latach 93-97, dostał dodatkowe 5 koni dla polepszenia dynamiki i prędkości maksymalnej. Te parametry wyglądają blado przy nowoczesnych silnikach. W najnowszej klasie C Mercedesa silnik o znacznie mniejszej pojemności, 1593 cm 3, mamy pod maską do dyspozycji 100 koni mechanicznych. Nowoczesne auto jest dynamiczne, szybkie a przy tym zużywa mniej paliwa.

w123

źródło: wikipedia

Tak samo jest z nowoczesnym sprzętem rowerowym kiedy porównamy go do starszych konstrukcji. Nowoczesne podzespoły są szybsze, bardziej dynamiczne, komfortowe, o większych możliwościach. Czy straciły na wytrzymałości? 

historia7

Jeżeli chcielibyśmy porównywać wytrzymałość to do porównywania musimy użyć podobnych przedmiotów oferujących te same funkcje, podobny standard, zbliżoną wagę. Trudno na szalę położyć nakręcany tryb 8-rzędowy Regina a kasetę Shimano Ultegrę 11 rzędową . Z jednej strony mamy wytrzymałość, długowieczność, ale gorsze działanie i małe możliwości. Z drugiej strony mniejszą wytrzymałość ale perfekcyjną pracę, szybkość, dynamikę i duże możliwości. Po prostu nie można mieć wszystkiego i nie wszystko jest nam potrzebne.

majowka

Wytrzymałość podzespołów rowerowych  to suma funkcjonalności, możliwości, precyzji i ciężaru dzielonych przez cenę produktu i jego przeznaczenie.

Wytrzymałość to niezawodność, a niezawodność  to też łatwość w naprawie, konserwacji i łatwej wymianie wadliwych części bez konieczności wymiany całych elementów. Dla inżyniera  sukcesem jest stworzenie unikatowej  funkcjonalnej i prostej formy, którą w łatwy sposób można naprawić i zregenerować. Dlatego nasz stary Mercedes nie tylko był ceniony za długą i bezawaryjną pracę jednostki napędowej ale i łatwość w wymianie każdej śrubki i właśnie to uczyniło go cennym i pożądanym. Mercedes był ponadto produktem luksusowym i w czasach jego świetności nie wszystkich było na niego stać. Dostępność produktu i możliwość jego nabycia to też czynnik, który się zmienia.

Kiedyś o kupnie Campagnolo Record można było pomarzyć, dzisiaj jest to realne i osiągalne dla większej ilości osób pośrednio wpływając na tytułową niezawodność i jakość. Po za tym jest jeszcze jedna przyczyna promieniująca na klasę produktów, konsumpcjonizm. Kiedyś kupowało się z myślą o kilkunastoletnim użytkowaniu, pokoleniowym, dziś myśli się o szybkiej i bezawaryjnej pracy w określonej jednostce czasowej bo już nowszy produkt wchodzi na rynek, który trzeba przecież mieć a stary zużyty wyrzuca się do kosza. Coś ma wytrzymać jeden sezon i wytrzymuje. Mamy to czego chcemy, lub chcemy to co oferują producenci i dział marketingu.

alan12
Trzeba pamiętać, że nie wszystkie unowocześnienia są nam w życiu niezbędne. Dla przykładu po co użytkownikowi miejskiemu 24 przełożenie w rowerze. 99% takich rowerzystów używa góra 5 kombinacji biegów. Czy nie lepiej zakupić rower z piastą planetarną? Biegi są w środku. Regulacja i konserwacja ograniczona do minimum. Wymiana łańcucha i zębatki co jakiś czas i to niewielkim kosztem.  Ciut droższy w zakupie, ale bardzo funkcjonalny i opłacalny. Z pewnością przykład starego Mercedesa znalazł by uznanie nowych nabywców, bo przecież nie jest potrzebna prędkość maksymalna 200 km na godzinę i parametry dynamiczne niewykorzystywane w zgiełku miejskim. Potrzebny jest trwały i niezawodny  produkt, łatwy w naprawie.

Be wątpienia niektóre cechy przedmiotu nie idą z sobą w parze. Kiedyś byłem u fryzjera i poprosiłem o fryzurę wymagającą jak najmniej pielęgnacji i układania, którego nie lubię. Fryzjer głośno krzyknął: „golimy na łyso”. Jeżeli coś jest bardzo lekkie to trudno żeby było wytrzymałe. Jeżeli coś jest skomplikowane to może być zawodne lub może wymagać więcej uwagi. Jeżeli jakiś komponent pracuje na niskiej lepkości płynnego środka smarującego to z jednej strony ma mniejszy opór a z drugiej  potrzebuje częstszej wymiany i konserwacji. Jeżeli hamulce pracują na Dot 5.1 to trzeba wymieniać płyn z uwagi na jego higroskopijność. Nie ma róży bez kolców.

wendler1

Rowerzysta powinien też znać przeznaczenie produktu, który zamierza kupić. Amortyzator nie jest po to aby używany był na blokadzie. Zablokowany nie jest smarowany przez co miejsce styku tulei ślizgowych i goleni szybko się wyrabia. Kasety 11 rzędowe Sram XD lubią kiedy są używane równo na całej rozpiętości w terenie górskim. Kupując rower w systemie 1×11 Sram i użytkując go po płaskim terenie nie możemy mieć pretensji że po założeniu nowego łańcucha przeskakuje on na najmniejszych przełożeniach i trzeba kupić nową drogą kasetę bo jej tryby nie są wymienne. W takim wypadku warto kupić Shimano gdzie zębatki są wymienne lub przejść na inny system skrzyni biegów odpowiadający potrzebom rowerzysty a i tak bogatemu nikt nie zabroni.

W moich artykułach wyszukałem najbardziej niezawodne podzespoły. Wytrzymałe, łatwe w konserwacji a przy tym oferujące sportowy charakter pracy, taki z pazurem. Nie będą one stały na pierwszym miejscu jeżeli chodzi o wagę, ale na pewno mogą być wykorzystane w sporcie wyczynowym. Artykuły są już przygotowane będą publikowane systematycznie. Naskrobałem w Święta.

Robert