Do serwisu wjechały ciekawe koła systemowe, No Tubes Podium SRD, na piastach Neo Ultimate.

Piasty Ultimate po dwóch sezonach zawodniczej działają bardzo dobrze. Konstrukcja jest prosta, trwała i niezawodna. Obracają się lekko, bez większych start energii. Na ich trwałość wpływa montaż aż 5 łożysk z czego 3 są umiejscowione w bębenku, ale to nie tylko.

Orzech piasty obraca się w systemie Speedsync opartym na 3 parach zapadek zazębiających się na przemian co 5 stopni obrotu. Blaszka sprężynująca pod zapadką ma specjalnie wyprofilowane zakończenie, który zapobiega zacięciom i zwiększa płynność ruchu.

3 łożyska zamontowane w orzechu, to rzadko spotykane rozwiązanie. Dodatkowo każde łożysko jest szersze o 1 mm od standardu. W sumie zamontowanych jest 5 łożysk, skrajne są szeroko rozstawione, z dwoma wprasowanymi w centralnym punkcie obciążenie.  Taki układ daje bardzo dużą stabilizację i odporność na naprężenia pionowe, a przede wszystkim  skośne generowane przez napędy 12 rzędowe. W najnowszych kasetach zębatki są duże (czytaj: duża dźwignia i siła skręcająca), przekos łańcucha znaczny, ogon widełek krótki, nogi kolarzy coraz mocniejsze- to wszystko powoduje, że naprężenie wywołane napięciem łańcucha na skrajnych biegach są bardzo duże i potrzebują nowych rozwiązań. Orzechy z dwoma małymi łożyskami nie wytrzymują takiego ładunku energii.

Piasta kręci się lekko. Oś jest przelotowa i nie ma żadnych elementów skręcających- nie wywołuje napięcia. Uszczelki wargowe na „Endcup” i  bębenku minimalizują tarcie.

Flangi piasty są skierowane w kierunku siły pochodzącej od ciągu szprych. Każde lekkie skrzywienie szprychy i duży naciąg mogą powodować przedwczesne jej pęknięcie. Producent mógł sobie pozwolić na montaż szprych ekstremalnie cieniowanych z 1.8 do 1,5 mm grubości. W prezentowanym egzemplarzu koła lekko się poddały, wymagana była mała korekta napięcia, co uważam za kosmetyczny zabieg.

 

Po  2 sezonach zawodniczej jazdy widać ubicie materiału pod zapadką. Tam występują duże siły a tylko 3 z sześciu chorągiewek w danym momencie przenoszą moment obrotowy. Pozostała trójka czeka w pogotowiu, żeby błyskawicznie przejąć pracę. Są plusy i minus takiego rozwiązania. W niższej piaście Neo z systemem Durasync wszystkie sześć zapadek zazębia się jednocześnie.  Wspomniane ubicie nie wpłynęło na jakość pracy, aczkolwiek pod ciężkim zawodnikiem to połączenie może szybciej się wypracować i spowodować nierówną pracę. Podium SRD skierowane są dla lekkich kolarzy.

Jednym zadaniem koła Podium SRD są godne polecenia.