Wczoraj wróciliśmy z testów rowerów Merida na 2013. Dzisiaj przedstawiamy Wam obszerną relację.

BIG.NINE CARBON XT-M SPECYFIKACJA

Rama: Big Nine Carbon Comp, Rozmiary: 17-19-21-23″, Widelec: 32Float 29 CTD O/C Evolution 100 Taper, Przerzutka przednia: Deore XT high direct, Przerzutka tylna: Deore XT, Manetki: Deore XT, Hamulce: Shimano STX 180/180mm, Mechanizm korbowy: Deore XT 42-32-24 na suporcie BSA, Łańcuch KMC X10, Koła: Mavic crossride Disc 29, Kaseta: HG62 11-36, Opony Maxxis Crossmark 29er 2.1, wspornik: Merida Pro K OS, -16, kierwonica: Merida Pro OS Flat 660mm, wspornik siodełka: Merida Carbon K SB0, 27.2 mm, Siodło: Selle Italia X1, Pedały: Shimano M520

HT29er

Rama zbudowana jest z włókien węglowych w technlogi Nano Carbon Matrix. Nanocząsteczki wzmacniają strukturę opatrą na epoksydowej matrycy i zwiększają odporność na uderzenia o 40%. Dodatkowo wewnętrzne żebrowanie dzieli mocno obciążone rury na dwie osobne komory, tym samym siły są rozłożone, a cała struktura bardziej odporna na zginanie i ponownie na uderzenia. To niewątpliwie zachęta dla tych, którzy boją się o uszkodzenia ramy podczas transportu, wywrotki, lub uderzenia kamlotu podbitego przez koło. Sama rama zbudowana jest z bloków, segmentów, które połączone są wewnętrznie lub zewnętrznie zgodnie z występującymi naprężeniem.

HT29er_naped

Trapezowa główka ramy ma kształt litery X. Daje to większą precyzję sterowania i usztywnia główkę ramy, która w rowerach 29er jest bardzo mała. Dla zwiększenia komfortu Flex Stey czyli pracujące rury tylnego widelca, które pochłaniają małe drgania, a jazdę czynią bardziej komfortową. Tutaj mała uwaga, dla bardzo lekkich zawodników jest to nieodczuwalne zjawisko. Wszystkie te technologie ukryte są w ładnie wykonanej ramie o modnej kolorystyce. Czarny mat z niebieskobiałymi wstawkami bardzo nam się podobał i pasował idealnie do kolorów naszego stroju ;-). Dosiadaliśmy ramy w rozmiarze 19″ i była ona zrobiona jak pod wymiar. Osoby o wzroście, tak jak my, 180 centymetrów mają problem z doborem ramy. M jest za mała L za duża. Tak samo jak liczymy wielkość w calach, 18″ za mała, 20″ za duża. Przy takiej rozmiarówce musimy kombinować z długością wsporników, a to słabo wpływa na prowadzenie roweru. 19 calowy 29er był idealny dla naszego wzrostu. W zasadzie nic tam nie trzeba byłoby wymieniać.

HT29er_tyl HT29er_srodek

Rower prowadził się bardzo dobrze. Nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń odnośnie napędu czy pracy hamulców. Wszystkie elementy dobrze zestrojone, hamulce SLX, pomimo, że z niższej grupy w zupełności wystarczały. Koła Mavic nie są lekkie, to czuć podczas przyspieszania. Są one dopasowane do ceny, a przyszły maratończyk może je z czasem wymienić na zestaw wyścigowy. Do sportowej jazdy w zupełności wystarczają, są niezawodne i odpowiednio sztywne. Blokada amortyzatora za pomocą manetki na koronie widelca. W sumie, rzadko jej używałem. Cały czas jeździłem na odblokowanym amortyzatorze, który był dobrze ustawiony pod moją wagą.

BIG NINETY_NINE XT-M SPECYFIKACJA

full29bartosz

Rama: Big 99 Comp Hydra-D-Single R12, Rozmiary: 17-19-21-23″, widelec: 32Float 29 CTD O/C Evolution 100 Taper, damper: DT M212 38 ABSw/Remote, Przerzutka przednia: Deore XT high direct, Przerzutka tylna: Deore XT, Manetki: Deore XT, Hamulce: Shimano STX 180/180mm, Mechanizm korbowy: Deore XT 42-32-24 na suporcie BSA, Łańcuch: KMC X10, Koła: Mavic crossride Disc 29, Kaseta: HG62 11-36, Opony: Maxxis Crossmark 29er 2.1, wspornik: Merida Pro K OS, -16, kierownica: Merida Pro OS Flat 680mm, wspornik siodełka: Merida Carbon K SB0, 31,6 mm, Siodło: Selle Italia X1, Pedały: Shimano M520.

full29er

Big ninety nine to nowość w stajni MeridA. Długo oczekiwany full z rozmiarem koła 29″. Rama aluminiowa 6066, potrójnie cieniowana, hydroformowana za pomocą gorącego oleju pod wysokim ciśnieniem. MORE Suspension to system, który pozwala na uniezależnienie kinematyki zawieszenia od rozmiaru ramy. To przepisałem z opisu jaki znajduje się w katalogu Merida i za bardzo nie wiem o co chodzi :-). Fakt jest taki, że na fulu 29er siedzi się tak jak na hardatailu i nie trzeba używać drabiny, żeby dosiąść tego rumaka. Głowka ramy tak jak w hardtailu o kształcie literk X, dla zwiększenia precyzji sterowania i sztywności tego elementu. Tylne koło zamontowane na sztywnej osi 12x 142mm.

full29er_naped

Taka konstrukcja usztywnia zawieszenie a co najważniejsze zapewnia niezmienne położenia tarczy hamulcowej podczas pracy dampera. Do napędu XT i hamulców STX nie mieliśmy żadnych zastrzeżeń. Koła takie same jak w opisywanym HT. Mavic crossride to dobry zestaw, mało awaryjny o sportowym zacięciu. Cały rower ze względu na ciężar, ciężko się rozpędza. Damper można blokować na beton co pozwala uzyskać lepsze przyspieszenia. Odblowane zawieszenie daje niesamowicie dużo frajdy nie tylko podczas zjazdu.

full29er_zawiecha full29er_caly

Meritum tego testu było porównanie tych dwóch maszyn do naszego roweru startowego w ciężkim terenie, jaki jest w w okolicach Wisły. To kolebka kolarstwa górskiego a miejscowości Istebna, niedaleko Wisły, serce MTB Trophy, nikomu nie muszę przedstawiać. Zrobiliśmy sobie małe porównanie na wyznaczonej przez nas trasie, ciężkiej, na 3 różnych rowerach. Opisywane powyżej Big Nine i Big Ninety Nine na XT kontra Merida O-Nine 3000D na pełnej grupie XTR i zdecydowanie lżejszych kołach. Nasz rower wyścigowy był o 2-3 kilo lżejszy od konkurentów co było wyraźnie czuć na prostych asfaltowych odcinkach i podjazdach po betonowych płytach. Jednakże, kiedy wjechaliśmy w teren nasze koło w rozmiarze 26″ zostawał daleko z tyłu. Kolosalna różnica! Dopiero teraz zobaczyliśmy, o ile więcej wysiłku musieliśmy wkładać w to, aby pokonać zjazdy i podjazdy na MTB Trophy, w takim tempie jak konkurencji na 29er. Podczas testu, na naszym rowerze, nie byliśmy w stanie tak szybko i płynnie pokonać podjazdów, nie mówiąc już o zjazdach, które jadąc na full w ogóle nie robiły na nas wrażenia, a na 26 calowym kole były kłopotem. Musieliśmy w pełni się koncentrować szukać najlepszych ścieżek, jechać od lewej do prawej i mieć cały czas zaciśnięte zęby, aby plomby nie powypadały. 29er HT to rower zdecydowanie lepszy od każdej 26, lepiej podjeżdża i lepiej zjeżdża, na prostych łatwiej jest uzyskać i utrzymać wysoką prędkość. Dokładając do 29era tylne zawieszenie tworzymy rower idealny na warunki jakie panują w górach. Full nie jest tak dynamiczny na krótkim odcinku, ale szybszy na całej trasie. Poniżej prezentujemy film zrobiony na krótkim podjeździe po kamieniach. Na fullu 29er bardzo łatwo się go pokonywało. Tylne koło cały czas miało bardzo dobrą przyczepność. Zawiecha wybierała nierówności. Hard Tail duże koło także lepiej sobie radziło od 26. Przyczepność była dużo większa. Na 26, no cóż, koło się ślizgało, pomimo że ciśnienie oscylowało w granicach 1.5 bara. Dysponowaliśmy bardzo lekkimi kołami i dobrymi oponami Geax Saguaro. To wszystko nie pozwoliło nam na uzyskaniu takiej przyczepności, płynności jazdy i komfortu jakie dają najnowsze Meridy na dużych kołach, pomimo zdecydowanie gorszej klasy osprzętu.

VIDEO TEST

BIG NINETY-NINE cena 9999 PLN, rama 5999 PLN

BIG NINE Carbon XT-M 10.990 PLN, rama 6499 PLN

 

ROBERT BANACH