MAXXIS IKON & ASPEN

Jaka część w rowerze jest najważniejsza? Można odpowiedzieć, że opona, ponieważ to jedyna część, która ma kontakt z podłożem, tutaj wszystko się zaczyna i kończy.

Cała moc kręcących się trybików i naprężonego łańcucha w końcowej fazie nadaje rotacji oponie założonej na felgę, a ta nas rozpędza lub hamuje. Odpowiedni bieżnik i ciśnienie dobrane do zawodnika oraz trasy może decydować o sukcesie lub porażce. Przede wszystkim liczy się niezawodność tego elementu przy możliwie niskim ciężarze. Nie oszukujmy się, na lekkiej oponie ciężko jest przejechać ciężki maraton bez defektu na trasie o czym przekonał się cały team JBG2 na Mistrzostwach Polski w Dąbrowie Górniczej. Ciężka opona jest odporniejsza na przebicia, ale działa jak przyssawka. Zawodnik dysponuje niewielką mocą w porównaniu do pojazdów mechanicznych, ponieważ średnio jest to wartość poniżej 0,5 „konia mechanicznego” biorąc pod uwagę całą trasę wyścigu. W niektórych momentach, szczególnie przy sprintach, moc wzrasta , ale jest to tylko wartość chwilowa. Przy tak małej mocy szuka się innych rozwiązań aby przyspieszyć naszą jazdę. Lekki rower, lekkie koła no i lekkie opony. Te jednak muszą być bardziej niezawodne niż super lekkie.

Dzisiaj przedstawiamy Wam dwie propozycje z oferty Maxxis. Niektórzy te opony znają, są używane przez zawodników. Dla tych którzy planują zakup nowych opon na przyszły sezon prezentuje poniżej dwa modele. U góry IKON, na dole ASPEN.

ikonbok

aspenbok

Opony testowe, na których mieliśmy okazję pojeździć w Wiśle to IKON i ASPEN. Obie występują w wersji na koła 26 i 29 cali. Tańsze wersje mają oplot 60 TPI a wyczynowe 120TPI. TPI to ilość włókien kordu na 1 cal kwadratowy opony. Im wartość TPI jest wyższa tym opona bardziej elastyczna i lżejsza. Łatwo dopasowuje się do podłoża, jest po prostu „szybsza”. Ikon ma w swojej ofercie model z systemem SILKWORM, który zwiększa odporność na przebicia i rozerwania jednocześnie podnosząc właściwości rotacyjne opony. Tą wersję szczególnie polecam na trasy w górach, wręcz jest to wyposażenie obowiązkowe. Dodatkom zabezpieczeniem jest wkładka EXO PROTECTION, która słono kosztuje. Jest to ekstremalnie wytrzymały materiał zapobiegający przetarciom i rozdarcion bocznym opony. Opona wyposażona w ten system to wydatek 229 PLN dla wersji 26″ i 239 PLN dla Wersji 29″. Cena wysoka jednak kiedy skalkulujemy koszty wyjazdu na zawody, bezcennego zaangażowania w przygotowania a nieukończenia wyścigu z powodu „kapcia”, to różnica w cenie jest moim zdaniem żadna. Ciężar opony w wersji 29 z systemem EXO nieznacznie większy, bo o całe 20 gram. Przy wersji 26 jest to różnica 60 gram według danych producenta.

ikonIKON 26×2.20 60TPI drut                            615 gram 75zł,

26×2.20 60TPI Aramid                                540          99,

26×2.20 120TPI Aramid eXC+Silkworm        515         149,

26×2.20 120 TPI Kevlar eXC/3C                   480          219,

26×2.20 eXC/3C/EXO                                  540         229,

 

IKON 29 29×2.20 60TPI drut                        655           89,

29×2.20 60 TPI Kevlar                                 580          115,

29×2.20 120 TPI Kevlar eXC+Silkworm         560          149,

 29×2.20 120 TPI Kevlar eXC/3C/EXO           580          239.

aspen

 

 

 

 ASPEN 26×2.10 60TPI drut      610 gram  69 zł,

26×2.10 60TPI Kevlar              525         119,

26×2.10 120TPI Kevlar eXC      475         139,

26×2.25 60 TPI Kevlar              590           99,

26×2.25 120TPI kevlar eXC       535         139,

Aspen 29 29×2.10 60TPI drut     —            85,

29×2.10 60 TPI Kevlar               580         119,

29x 2.10 120TPI Kevlar eXC      530          149.

 

Zarówno IKON jak i Aspen mają minimalne opory toczenia. Opony są szybkie i błyskawicznie przyspieszają. W średnio ciężkim terenie IKON i Aspen radzą sobie jednakowo. Bardzo dobrze trzymają się w zakrętach. Kiedy wjechaliśmy w ciężki teren z dużą ilością kamieni, korzeni, uskoków, IKON okazał się zdecydowanie lepszy. Ze względu na dużą objętość Ikon pochłaniał mniejsze nierówności, dysponował lepszą przyczepnością na kamienistych podjazdach, a na zjazdach komfort był o wiele wyższy dzięki czemu można było jechać szybciej. Aspen to opona na szybkie trasy, ewentualnie na wyścigi typu XC w terenie leśnym, piaszczystym. Wersja testowana miała szerokość 2.10, dlatego takie wrażenie. Szersza 2.25 występuje tylko na koła 26 calowe i taką odmianę można zastosować w góry kiedy jest słoneczna pogoda. Ikon to odpowiednik na ciężki teren na wszelkiego rodzaju suche nawierzchnie. Przy lekkim błocie też sobie poradzi. W swojej ofercie ma wersje wyposażone w systemy antyprzebiciowe i to jest opcja na górskie szlaki.

ROBERT, BARTOSZ BANACH