Wybór kół i opon

Wybierałem koła i opony do mojego pocisku. Każdy wie, że koła to poważny wybór. Priorytetem w wyborze poszczególnych składników do budowy kół jest waga lekka dająca dynamikę i szybkość jazdy. Poczucie przyspieszenie to fajne wrażenie.

Tak samo fajne jak wciśnięcie w fotel samochodowy po gwałtownym wdepnięciu na pedał gazu kiedy pod maską bucha ponad 200 kucyków. Różnica wpływa zdecydowanie na uzyskiwanie lepszych czasów. Efekt maleje kiedy się zmęczymy a noga się “zakwasi”. Pomimo tego warto dla tych paru chwil złożyć coś szybkiego i sobie na tym pojeździć. Przede wszystkim waga Light, okolice 1400 gramów, które dają szybkość i dynamikę. Niższe wagi są osiągalne (na komponentach AxLighnest, Tune, Extralite) ale to już bardzo wysoki pułap cenowy, którego nie mogłem uwzględnić w budżecie (powyżej 7,5 tysiąca złotych za komplet kół). Przy niskiej wadze, przydałaby się uzyskać maksymalną sztywność skrętną i dużą niezawodność piast. Sztywność skrętna występuje przy dużych obciążeniach: sprintach, dynamiczny podjazdach pod strome wzniesienie, zmianach kierunku jazdy, wejściu w ostry zakręt. Koła z taką cechą prowadzą rower jak po szynach, nie rozpraszają energii na boki tylko napędzają rower całą siłą do przodu. Wysoka odporność na siły skrętne jest zarezerwowana dla obręczy karbonowych lub aluminiowych o wadze powyżej 450 gramów i odpowiedniej szerokości. Bardzo lekkie aluminiowe obręcze, popularne wśród zawodników są dość elastyczne czyli mało odporne na siły działające promieniowo. Elastyczność jest komfortowa i na niektórych odcinkach może okazać się ciut szybsza niż bardzo sztywny karbon. To tak samo jak podjeżdżanie technicznego wzniesienia z dużą ilością kamieni i korzeni na oponie o wysokim ciśnieniu lub niskim. Wysokie ciśnienie nie ma odpowiedniej przyczepności i opona będzie “zrywała”. Niskie ciśnienie da wymaganą przyczepność a w efekcie szybsze pokonanie podjazdu lub w ogóle jego pokonanie. Można napisać, że w karbonie można upuścić powietrza i efekt będzie podobny. Zgodze się z tym, ale to będzie dotyczyło tylko tego odcinka. Wszystko tutaj rozchodzi się o odpowiednie proporcje. Szerokość opony, szerokość obręczy i odpowiednie ciśnienie. Na przykład dając wąską obręcz i szeroką oponę na niskim ciśnieniu, rower będzie nam pływał i uciekał na zakrętach. Uzyska się wysoki komfort osiowy ale kosztem dużych strat na opory wynikających z nadmiernej pracy uginających się ścianek bocznych. Jadąc ze stałą prędkością pod górkę przy średniej generowanej mocy 300 wat na karbonie i na aluminiowym zestawie o podobnych wagach uzyskamy identyczne czasy. Jeżeli wykonamy kilka lub kilkanaście podjazdów i każdy z nich będzie jechali zrywanym tempem, to sztywność karbonu przełoży się na lepszy czas końcowy w porównaniu do aluminiaka. Nie będą to jakieś duże różnice ale zawsze.

img 0238

Pierwsze pytanie to czy szytka czy opona na mleko?

Innych opcji nie rozważałem. Dętka to już przeżytek. Szytka to najlepsza trakcja, przyspieszenie, komfort no i prestiż 100 punktów w hierarchii grupy. Minusem jest niewielki wybór opon, choć Dugast jest wystarczający na wszystko. Problem jest na pewno obsługa serwisowa takich opon. Raczej trzeba by było zdecydować się na opony uniwersalne lub dwa komplety kół na różne warunki. Kolejny minus to duże problemy jak coś się stanie z oponodętką. W wyniku dużego rozcięcia ciężko cokolwiek zrobić po za wymianą kosztowną i czasochłonną. Szytki to wybór dla zawodników systematycznie ścigających się w imprezach wysokiej rangi. Oczywiście nikt nie zabroni amatorom posiadania szytek i wśród moich znajomych kilka osób jeździ i sobie chwali. Postanowiłem jednak zakupić coś na system TNT/ TR. Jest to produkt łatwiejszy w zakupie i złożeniu. Ponadto szerokie obręcze np. karbonowe i proporcjonalne do nich dobrane opony dają podobny efekt w układaniu się opony (podczas jazdy) co szytki i taki zestaw uzyskuje podobnie niskie opory toczenia i równie dobrą przyczepność. Szytka zawsze może być kolejnym upgrade 😉

Robertpodjazd

Opony na mleko

Wybrałem opony na mleczko, to w tej chwili idealny zestaw, niezawodny, czasami kłopotliwy w obsłudze (z niektórymi kombinacjami opon). Wybierając opony podzieliłem je na 3 kategorie – Niezawodne, Z Doskonałą Przyczepnością i Super Szybkie. Niezawodne opony to takie w których złapanie gumy jest najmniej prawdopodobne. Do takiej grupy należą Geax teraz Vittoria szczególnie wersje TNT modeli Saguaro, Aka, Peyote, Barzo. Następnie mamy Continentale w wersji Protection i Schwalbe: Rocket, Ralph (wersje SnakeSkin DoubleDefense). Hutchinson Python, Cobra TR. Maxxis Ikon, Maxxis CrossMark. Dwie ostatnie w wersji EXO TR. Wszystkie te opony mają podwyższony poziom bezpieczeństwa ale i wyższą wagę. Na pewno nadają się dla zawodników, którzy walczą o dobre lokaty na wyścigach, szczególnie w generalce i nie chcą podejmować za dużego ryzyka.

 

saguaroVittoria Saguaro TNT 29×2.0 710g   Vittoria Saguaro TNT 29x 2.2 780g  Vittoria AKA TNT 29×2.0 630g   Vittoria AKA TNT  29×2.0 720g

Vittoria Peyote TNT 29×2.1 610g   Vittoria Peyote TNT 29×2.25 720g    Vittoria Barzo TNT 29×2.1 650g  Vittoria Barzo TNT 29×2.25 660g 

Vittoria Mezcal TNT 29×2.1 600g

VITTORIA: WZROCOWA KONSTRUKCJA, IDEALNE UŁOŻENIE. BARDZO DOBRZE SIĘ USZCZELNIAJĄ NA WIĘKSZOŚCI PŁYNÓW USZCZELNIAJĄCYCH.  BIEŻNIK SIĘ NIEZUŻYWA.  

 

Schwalbe Racing Ralph SnakeSkin 29×2.1 585g     Schwalbe Racing Ralph SnakeSkin 29×2.25 605g   Schwalbe Racing Ralph DoubleDefenseRacingralph 29×2.25 675g

Schwalbe Rocket Ron SS 29×2.1 550g     Rocket Ron SS 29×2.25 610g

 

SCHWALBE NAJLEPSZA PRZYCZEPNOŚĆ, NAJLEPSZA WAGA, SZYBKO SIĘ ZUŻYWAJĄ. DOBRZE SIĘ USZCZELNIAJĄ NA STAN’S I DOC BLUE.  BYWAJĄ OPONY NIERÓWNE.  BARDZIEJ USTERKOWE

 

python2Hutchinson Python TR 29×2.1 127 TPI 640g     Hutchinson Python 29×2.1 TL 64 TPI 730gcougar

Hutchinson Python2 TR 29×2.1 127 TPI 740g     Hutchinson Python2 29×2.1 66 TPI 838g    Hutchinson Python2 29×2.25 TR 760g

Hutchinson Cobra TR 29×2.25 760g

 

HUTCHINSON: IDEALNE UŁOŻENIE. BARDZO DOBRZE SIĘ USZCZELNIAJĄ NA KAŻDYM PŁYNIE. CECHUJĄ SIĘ DŁUGĄ ŻYWOTNOŚCIĄ. PYTHON POSIADA CIEKAWY UNIWERSALNY BIEŹNIK SPRAWDZAJĄCY SIĘ W WIĘKSZOŚCI WARUNKÓW

 

 

CROSSMARKMaxxis CrossMark EXO TR 60TPI 29×2.1 700g  CrossMark EXO TR 29×2.25 725g  

Maxxis Ardent Race EXO TR 3C 120 TPI 29×2.2 720g   Maxxis Ikon EXO TR 3C 29×2.2 640 g 

MAXXIS:DOBRZE SIĘ USZCZELNIA, ŻYWOTNOŚĆ BIEŻNIKA WYSOKI POZIOM. 

 

Continental X-King Protection 29×2.2 TPI 240 655g  Continental Race King Protection TPI 240 645 g

CONTINENTAL, BARDZO DOBRA PRZYCZEPNOŚĆ, TRAKCJA I OPORY. ZUŻYCIE BIEŻNIKA ŚREDNI POZIOM. ISTNIEJĄ PROBLEMY Z USZCZELNIANIEM. ISTNIEJĄ WADLIWE EGZEMPLARZE. DOBRZE USZCZELNIAJĄ SIĘ NA CONTI REVO SEALANT

 

 

NASZYM ZWYCIĘZĄ W KATEGORIA NIEZAWODNE jest VITTORIA SAGUARO TNT. Niezawodna opona. Uniwersalna, radząca sobie w każdych warunkach. Bardzo dobrze się uszczelnia i układa na obręczy. Bieżnik wytrzymuje wiele kilometrów, bardzo ciężko ją przebić.

 

 

Druga kategoria to maksymalnie dobra przyczepność na luźnych trasach, która może iść w parze z niezawodnością (wyższa waga) lub większym ryzykiem przy lżejszych wersjach opony . Opony które cechuje bardzo dobra przyczepność na ogół nie są super lekkie. Są wyjątki na przkład Scwalbe Rocket Ron w wersji Lite i 485 gramów wagi. Do tej grupy należą wspomniany Schwale Rocket Ron, Nobby Nic. Continental X-king oraz Mountain King II. X-KING w wersji RaceSport 29×2.0 to tylko 540 gramów. Z Race Sportami często bywa problem z uszczelnieniem w zasadzie producent nic nie mówi/pisze o możliwości jej uszczelnienia i przerabiania na system bezdętkowy. Praktyka pozwala na taką opcję choć w niektórych przypadkach jest to bardzo ciężka przeróbka. Do opon o mocnym wgryzaniu się w ziemię należą również nowe Vittoria Barzo, Ritchey Z-MAX, Hutchinson Cougar i Toro. Te opony to dobry wybór jeżeli ktoś lub chodzić slajdami. Dba o to żeby mieć maksymalną przyczepność na zjazdach i maksymalną koparkę na podjazdach przy warunkach luźnych, mokrych, błotnistych, grząskich, piaszczystych. Spisują się w zasadzie dobrze wszędzie z wykluczeniem twardej, zbitej trasy. To nie oznacza, że sobie tam nie poradzą, ale są zestawy szybsze. 

rocketronSchwalbe Rocket Ron LS 29×2.1 485g  Rocket Ron LS 29×2.25 520g  Schwalbe NobbyNic LS 29×2.25 605 g 

zmax

 

Continental X-King RS 29×2.0 540g X-King RS 29×2.2 555g, X-King  Performance 29×2.0 615g  X-King  Performance 29×2.2 690g

Continental Mountain King II RS 29×2.2 635g 

Vittoria Barzo kevlar 29×2.1 600g

Hutchinson Cougar 29×2.2 750g Hutchinson Toro TL 29×2.15 725g

Ritchey Z-Max WCS 29×2.1 635g

 

W KATEGORI NAJLEPSZA PRZYCZEPNOŚĆ WYGRYWA NASZYM ZDANIEM SCHWALBE ROCKET RON. CECHUJE SIĘ BARDZO DOBRĄ PRZYCZEPNOŚCIĄ I NISKIMI OPORAMI TOCZENIA.  JEST USTERKOWA, ALE MOŻNA TEMU ZARADZIĆ WYBIERJĄC CIĘŻSZĄ WERSJĘ WZMOCNIONYCH OPON. ROCKET RON SZYBKO SIĘ ZUŻYWA. ZE WZGLĘDU NA INNE PARAMETRY MOŻNA NA TEN FAKT PRZYMKNĄĆ OKO

 

Ostatnią kategorią są super lekkie i szybkie “laczki”, ryzykowne, ale dające niesamowitą frajdę z uwagi na to że ich niska masa własna przekłada się na najlepszą akcelerację. Do tej grupy należą:

Thunderburt

Schwalbe Fourius Fred 360g Schwalbe Thunder Burt LS 435gspeedking

Maxxis Maxxlite  345g

Vittoria Barro Race 470g

Continental Race King RS 495g  SpeedKing 465g

Hutchinson Black Mamba 495g 

ZWYCIĘZCĄ W KATEGORI SUPER SZYBKIE JEST SCHWALBE THUNDER BURT. OPONY MAJĄ BARDZO NISKĄ WAGĘ PRZY SWOJEJ OBJĘTOŚCI I MOŻLIWOŚCI BIEŻNIKA, KTÓRY RADZI SOBIE W BARDZIEJ WYMAGAJĄCYM TERENIE. 

 

Ze względu na to, że moja tegoroczna jazda jest mocno ograniczona czasowo a teren Gdańska z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym mają przyjazne podłoże dla lekkich opon jestem. Nie potrzebuję ogumienia które ma agresywny bieżnik też ze względu na trasy w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym. Są one wymagające ale podłoże leśne jest raczej twarde. Sytuacja w naszych rejonach się zmienia kiedy spadnie deszcz ale wtedy ja raczej nie wychodzę na rower. Niska waga jest dużym magnesem w wyborze ogumienia ponieważ odrazu odczuwalna jest dynamika jazdy. Do roweru marzeń zakładam Schwalbe Thunder Burt Lite Skin

 

Trochę się rozpisałem. O piastach, szprychach i obręczach będzie w następnym artykule. Przy wyborze opon możemy się w pierwszej kolejności zastanowić się co nam jest najbardziej potrzebne. Czy najmniejsza awaryjność czy największa prędkość lub maksymalna przyczepność. Do tych wszystkich kombinacji istnieją różne wariacje, które można komponować indywidualnie. Od podstawowego zestawu dwóch tych samych opon po różne wariacje dla bardziej zaawansowanych zawodników:

ARDENTRACEblackmambapeyoteRacingralphikonzmaxcougar

 

 

na przód założyc oponę o wyższym oplocie TPI- Taka opona lepiej się układa na zakrętach. Jako opona prowadząca Lepiej układa rower

na tył można założyć oponę o niższym oplocie w celu zminimalizowania usterek

na przednie koło można zakładać opony szersze o bardziej agresywnym bieżniku. Prowadząca opona jest bardzo ważna to ona w pierwszej kolejności atakuje zakręty , dlatego ważny jest ciut lepszy bieżnik 

na tył można założyć oponę mniej usterkową, Snake Skin, ProTection, TNT. Tylne opony bardziej narażone są na usterki i boczne rozcięcia

 

 

Robert Banach