Hamulce hydrauliczne.

W obecnej chwili każdy lepszy „góral” wyposażony jest w hamulce tarczowe hydrauliczne. Hydraulika trafiła do rowerów miejskich, przełajowych a nawet szosowych.

Na stałe zagościła w rowerach zjazdowych i enduro. Bez wątpienia, hamulec hydrauliczny był dużym krokiem w kierunku postępu technologicznego w branży rowerowej.

Stare systemy hamulcowe były łatwe do obsługi. Wymiana linki, naciągnięcie linki, wymiana i regulacja klocków. To zabiegi, które w małym paluszku były opanowane przez każdego mechanika. Z wejściem na rynek hamulców tarczowych hydraulicznych zaczęła się nauka od podstaw obsługi i konserwacji nowego produktu. Początki jak zawsze były trudne. Sprzęt nie był dopracowany, często się zapowietrzał, miał wycieki, ulegał awariom. Naprawy były kosztowne, a sprzęt do odpowietrzania bardzo drogi. Na rynku w zasadzie istniały tylko markowe „strzykawki”. Cena 300 złotych skutecznie odstraszała przed zakupem. Lepiej było odwiedzić warsztat rowerowy. Z czasem, konstrukcja i działanie hamulców hydraulicznych została dopracowana. Sprzęt stał się mniej zawodny i łatwiejszy do konserwacji. Nie zawsze potrzebna jest nam wizyta u profesjonalisty. Niektóre czynności możemy wykonać sami.

4yourbike1

Przedstawiam Wam ciekawy zestaw do odpowietrzania hamulców tarczowych firmy 4youBike. Używam takiego zestawu od paru miesięcy i spisuje się doskonale. Obawiałem się, że strzykawki, które są w kartoniku nie wytrzymają na dłuższą metę obecności płynu DOT. Próba czasu wypadła pomyślnie dla, z pozoru, zwykłych strzykawek. Okazały się odporne na silnie reagujący z plastikiem płyn hydrauliczny DOT. Końcówki do wkręcania przewodów w zacisk i klamkę hamulcową są dobrze wykonane oraz, co najważniejsze, bardzo szczelne. Do każdego zestawu dołączona jest instrukcja obsługi, która w przejrzysty sposób tłumaczy krok po kroku jak postępować z wymianą płynu i odpowietrzeniem hamulców tarczowych.

4yourbike2

W zestawie znajdziemy również płyn hydrauliczny, który posłuży na konserwację przynajmniej 2 kompletów hamulcowych. Wszystko podane jak na tacy, potrzebna jest tylko praktyka, a ta przy pomocy dobrego nauczyciela czytaj „z dobrą instrukcją obsługi” będzie o wiele łatwiejsza. W konserwacji części rowerowych, szczególnie w amortyzatorach i hydraulice, najważniejsza jest profilaktyka. Lepiej o coś dbać, systematycznie konserwować, niż później wymieniać na nowe. Płyn hydrauliczny jest higroskopijny. To znaczy, że pobiera wilgoć z otoczenia. Zawartość wody w układzie powoduje, że temperatura wrzenia płynu obniża się drastycznie, hamulce się przegrzewają. Są mniej skuteczne na dłuższych i ciężkich zjazdach, dlatego płyn w układzie trzeba wymieniać co 2 lata. Dla bezpieczeństwa i żywotności hamulców. A jak u Ciebie to wygląda?

logo

Robert Banach