Dajcie mi odpowiednio długą dźwignię i punkt podparcia a podniosę Ziemię, Ultegra 6800.

Dwa lata temu miałem przyjemność przez chwilę pomanetkować najnowszą skrzynią biegów od Dura-Ace 7900. Urzekła mnie precyzja i lekkość działania.

Dura-Ace ze względu na cenę był osprzętem nieosiągalnym i mało widocznym na naszym rynku, dlatego ciężko było tą grupę opisać własnymi słowami nie korzystając z gotowców które dawał producent. Opisać po swojemu to pojeździć trochę dłużej niż przez chwilę. Shimano od lat działa tak, że najnowsze technologie w wyższych grupach stają się po jakimś czasie dostępne w niższych grupach, czytaj, za mniejszą kwotę i tak japoński producent przelał całą technologię Dura-Ace do Ultegry o roboczym symbolu 6800. Raz spotkałem się z odwrotną sytuacją, kiedy system MicroDrive (pomniejszone tarcza mechanizmu korbowego) najpierw były obecne w Shimano Deore XT a później przeszły do wyższej grupy XTR. Tarcz micro są już standardem, nawet w DH nie jeździ się na tak dużych tarczach jakie kiedyś używali specjaliści od cross country.

ultegraprzerzutka

 

 

Najważniejszą zmianą w najnowszej kolekcji szosowego osprzętu jest zmiana punktów podparcia i zabawa długością dźwigni. Bardzo prosta i skuteczna koncepcja. Już dawno temu Archimedes powiedział: dajcie mi odpowiednio długą dźwignię i punkt podparcia a podniosę Ziemię. Ta teoria przelewa się w grupie 6800. Proste i genialne rozwiązanie. Poprzez odpowiednie długości dźwigni i siłę na nie wywieraną, manetki i przerzutki uzyskały nieosiągalną do tej pory skuteczność, płynność i lekkość. Uważam, że najnowsza technologia i grupa Ultegra jest obecnie najlepszym osprzętem szosowym na rynku. W hamulcach też zastosowano inną długość dźwigni, system DualPivot został udoskonalony. Wszyscy podniecają się nad dobrą “modulacją”. Ja nie lubię tego słowa.

ultegrahamulec

 

 

Modulacja kojarzy mi się z ociężałym autobusem, którego wyższa siła hamowania zależy od głębszego wciśnięcia pedału hamulca. Podoba mi się w hamulcach system zero-jedynkowy, twarda klamka. Siłę docisku reguluje mocniejszym lub słabszym dociśnięciem palcami lub palcem w punkcie jedynkowym. Tak czy inaczej siła hamowania jest bardzo mocna i cały czas nie dostrzegam w rowerach szosowych konieczności używania hamulców tarczowych. Ostatnio pojawiła się informacja o tym, że od nowego roku w szimanowskiej sto piątce będzie zawarte to co najlepsze u starszego rodzeństwa. Nic tylko szaleć i zmieniać biegi w osprzęcie na dziesiątkę plus jeden.

 

 

 

Robert Banach

Możesz również przeczytać http://banachbrothers.pl/index.php/10-pulpit/178-dura-ace-20lat oraz http://www.banachbrothers.pl/index.php/kontakt/10-pulpit/15-xtr-20lecie