A Marcin powiedział….

 

Marcin: Cześć, jak tam dostaliście już rowery

 

Robert: Hej, tak! Mam już Ridleya. Piekielnie sztywna maszyna. Awangardowy Hardtail bez żadnych kompromisów. Sztywność w “korbach” jest bombowa, ale przydałoby się trochę komfortu. Trzeba zmienić ustawienia widelca i coś zrobić ze sztycą bo strasznie po tyłku trzepie. Może nie byłoby to odczuwalne na wyścigu XC czy górskim maratonie, ale na północnych klasykach MTB jest to denerwujące.

IGNITE

 

M: Z opisu modelu Ignite wynika, że masz sztycę 31.6. Mój kuzyn w Niemczech poradził sobie tak z komfortem jego sztywniaka. Zamontował redukcję od Canecreek’a i dał sztycę z włókna. Ciężko jest uzyskać komfort z „grubej” sztycy.

canecreek

 

R: Dobry pomysł. Podoba mi się produkt Cannondale ze sztycą SAVE. Może coś takiego zamontować o ile uda mi się zdobyć taką sztycę na rynku wtórnym.

FLASH CARBON

 

M: Na Velonews.com znalazłem test “elastyczności” sztyc rowerowych. Z przeprowadzonych badań wynika, że sztyce z włókna lepiej tłumią drgania o małej częstotliwości. Zmniejszając średnicę sztycy zwiększamy jej FLEX. Rury podsiodłowe z offsetem z racji swojej budowy mają większą elastyczność niż sztyce bez offsetu.

CGR Carbon

 

R: Przeczytałem, że w teście dość niespodziewanie wygrywa węglowa FSA K-FORCE SETBACK 25 mm. Pewnie jeszcze większe ugięcie miałaby nie opisane w teście sztyca tego samego producenta z offsetem 35 milimetrowym. Jednak to dość nietypowa sztyca. Widać ją u szosowców, rzadko u kolarzy MTB. 2 miejsce w teście zajęła Sztyca Specialized S-works FACT z 21 milimetrowym przesunięciem do tyłu. Spec za sprawą wkładek tłumiącyc drgania uzyskuje ciekawy efekt. W tej chwili na rynku jest nowsza konstrukcja, sztyca CG-R Specialized, która posiada dodatkowe 18 milimetrów ugięcia w pionie! Oczywiście produkt przeznaczony jest do jazdy na rowerze szosowym, ale ciekawa konstrukcja zasługuje na opis. Bardzo dobrze wypadła sztyca Cannondlae z systemem SAVE. Trzeba zaznaczyć że ta sztyca ma tylko 10 milimetrowy offset. Cannondale jest producentem, który potrafi ułożyć włókno węglowe w swoich produktach tak, aby uzyskać komfort przy maksymalnej sztywności. Kwintesencją tej myśli jest rama Cannondale SCALPEL full suspension, która nie posiada żadnych piwotów! Za ugięcie odpowiada specjalny karbownowy kształt tylnych widełek. Ugięcie tylnego koła to 80 milimetrów, całkiem sporo! Kolejną elastyczną sztycą jest Ritchey WCS carbon. Natomiast jego odpowiednik z zerowym jarzemkiem o aluminiowej konstrukcji jest liderem w braku jakiegokolwiek ugięcia, szyna kolejowa. Taki rodzaj podsiodłówki będzie raczej przydatny do rowerów z czułym tylnym zawieszeniem.

FSA KFORCE

 

M: Znalazłem jeszcze ciekawszy produkt. Sztyca od Ergona CF3 Carbon.

 

R: Wygląda fajnie. Waży niewiele, 220 gramów. Są dwie wersje z offsetem lub bez. Sztyce tylko na rozmiar 27,2 milimetra, czyli trzeba zastosować redukcję.

M: Stop, nie podniecaj się tak. Zapomniałem dodać, że sztyca kosztuje trzysta… dolców. Ja już wolę żeby mnie d#%a bolała.