Zapomniane technologie

W tym roku grupa Nexave nie jest  obecna w katalogu firmowym Shimano. Grupa osiągnęła szczyt swoich możliwości za wcześnie nie dopasowując się do standardów jakich oczekiwał użytkownik.

Być może była to za droga inwestycja, producenci nie chcieli jej wykorzystywać w swoich rowerach a uzytkownik nie był do końca przekonany o słuszności takich wyborów. Napis Di2 Digital Integrated Intelligence pojawił się na komponentach Nexave dużo wcześniej niż na Dura-Ace, Ultegra i XTR nad którymi teraz ślinią się rzesze cyklistów. Di2 w Nexave C810 nie tylko sterowało pracą przerzutek ale i zawieszenia. Tak, amortyzator i damper był częścią grupy i zmieniał swój charakter pracy w zależności od prędkości jazdy. Wszystkie odmiany Nexave nastawione były na maksymalny komfort, wysoką jakość i lekkość zmiany biegów.

cannondale adventure2000

Cannondale Adventure 2000 na Shimano Nexave C900. Hamuclach hydraulicznych Magura HS11 oraz HeadShock Fatty Ultra X

Chciałem Tobie zaprezentować mechaniczną odmianę C900 zamontowaną na Cannonale Adventure 2000. Rower z 2002 roku zawstydza nowsze konstrukcje. Jest lekki, szybki, bardzo dokładny i skuteczny. Po za tym ten komfort, aż chce się jechać a zmiana biegów przebiega płynnie za pomocą przycisków w manetce. Sercem roweru jest zintegrowany z przerzutką mechanizm korbowy SPCM.

nexave4

System automatycznie zmienia bieg po wciśnięciu guzika, który zwalnia odpowiedni trybik. Wówczas ruch korby załącza sprzęgło, które za pomocą linki zmienia zakres przerzutki. System chodzi precyzyjnie i lekko , nie stanowi dodatkowego oporu podczas zmiany biegu. Tylna przerzutka tak samo jak przednia nastawiona jest na komfort i lekkość zmiany przełożeń. Producenci pozbyli się ostatniego kawałka pancerza w którym zachodzi największe tarcie i skierowali stalową linkę bezpośrednio do wózka (Linear Action).

nexave2

W porównaniu do tradycyjnych systemów redukcja jest odczuwalna i szacuję ją na 30 % różnicy. Tylna przerzutka ma powiększone kółka dla lepszej zmiany biegów i minimalizowaniu napięcia łańcucha. Teraz już wszyscy wiedzą, że duże kółko w przerzutce dodaje ułamek watów do mocy. Manetka obsługująca tylną przerzutkę ma małą dźwignie, która służy do zrzucania przerzutki na niższy bieg a nie jak w teraźniejszych przerzutkach na bieg wyższy. Dzieje się tak ponieważ w tylnej przerzutce zamontowana jest odwrotna sprężyna Low Normal, która pojawiła się pierwszy raz w grupie XTR w 1998 roku. N. W sportowej wersji jakoś się nie przyjęła, świetnie sprawdzała się w Nexave.

nexave3

Turyści i Rekreacyjni zawodnicy nie chcieli technologii Nexave, nie rozumieli jej, była dla n ich za droga. Shimano zrezygnowało z tej grupy zachowując elektroniczną zmianę przełożeń w bliźniaczym projekcie (ze zmianą biegów w piaście planetarnej) Nexusie (Cyber Nexus) a później w Alfine. Di2 pokochali sportowcy i wyczynowcy a Nexave zawsze pozostanie synonimem lekkiej zmiany biegów i z pewnością technicy wykorzystają nie raz technologie, który były obecne w tych systemach.

 

Robert Banach