Zapomniane technologie
W tym roku grupa Nexave nie jest obecna w katalogu firmowym Shimano. Grupa osiągnęła szczyt swoich możliwości za wcześnie nie dopasowując się do standardów jakich oczekiwał użytkownik.
Być może była to za droga inwestycja, producenci nie chcieli jej wykorzystywać w swoich rowerach a uzytkownik nie był do końca przekonany o słuszności takich wyborów. Napis Di2 Digital Integrated Intelligence pojawił się na komponentach Nexave dużo wcześniej niż na Dura-Ace, Ultegra i XTR nad którymi teraz ślinią się rzesze cyklistów. Di2 w Nexave C810 nie tylko sterowało pracą przerzutek ale i zawieszenia. Tak, amortyzator i damper był częścią grupy i zmieniał swój charakter pracy w zależności od prędkości jazdy. Wszystkie odmiany Nexave nastawione były na maksymalny komfort, wysoką jakość i lekkość zmiany biegów.
Cannondale Adventure 2000 na Shimano Nexave C900. Hamuclach hydraulicznych Magura HS11 oraz HeadShock Fatty Ultra X
Chciałem Tobie zaprezentować mechaniczną odmianę C900 zamontowaną na Cannonale Adventure 2000. Rower z 2002 roku zawstydza nowsze konstrukcje. Jest lekki, szybki, bardzo dokładny i skuteczny. Po za tym ten komfort, aż chce się jechać a zmiana biegów przebiega płynnie za pomocą przycisków w manetce. Sercem roweru jest zintegrowany z przerzutką mechanizm korbowy SPCM.
System automatycznie zmienia bieg po wciśnięciu guzika, który zwalnia odpowiedni trybik. Wówczas ruch korby załącza sprzęgło, które za pomocą linki zmienia zakres przerzutki. System chodzi precyzyjnie i lekko , nie stanowi dodatkowego oporu podczas zmiany biegu. Tylna przerzutka tak samo jak przednia nastawiona jest na komfort i lekkość zmiany przełożeń. Producenci pozbyli się ostatniego kawałka pancerza w którym zachodzi największe tarcie i skierowali stalową linkę bezpośrednio do wózka (Linear Action).
W porównaniu do tradycyjnych systemów redukcja jest odczuwalna i szacuję ją na 30 % różnicy. Tylna przerzutka ma powiększone kółka dla lepszej zmiany biegów i minimalizowaniu napięcia łańcucha. Teraz już wszyscy wiedzą, że duże kółko w przerzutce dodaje ułamek watów do mocy. Manetka obsługująca tylną przerzutkę ma małą dźwignie, która służy do zrzucania przerzutki na niższy bieg a nie jak w teraźniejszych przerzutkach na bieg wyższy. Dzieje się tak ponieważ w tylnej przerzutce zamontowana jest odwrotna sprężyna Low Normal, która pojawiła się pierwszy raz w grupie XTR w 1998 roku. N. W sportowej wersji jakoś się nie przyjęła, świetnie sprawdzała się w Nexave.
Turyści i Rekreacyjni zawodnicy nie chcieli technologii Nexave, nie rozumieli jej, była dla n ich za droga. Shimano zrezygnowało z tej grupy zachowując elektroniczną zmianę przełożeń w bliźniaczym projekcie (ze zmianą biegów w piaście planetarnej) Nexusie (Cyber Nexus) a później w Alfine. Di2 pokochali sportowcy i wyczynowcy a Nexave zawsze pozostanie synonimem lekkiej zmiany biegów i z pewnością technicy wykorzystają nie raz technologie, który były obecne w tych systemach.
Robert Banach
Najnowsze komentarze