Wymiana dętki

Wielu rowerzystów ma problem z wymianą dętki i powtarza błędy. W ekspresowym skrócie przedstawiam jak to zrobić szybko i poprawnie bez pomocy łyżek, nie uszkadzając dętki.

Budowa obręczy

Większość obręczy typu „Clincher” ma jakby dwa obwody. Jeden mniejszy, montażowy, roboczy. Drugi większy, właściwy, ten w który wskakuje krawędź opony po napompowaniu. Żeby sprawnie i łatwo założyć oponę bez użycia łyżek musimy podczas montażu wepchnąć ją na mniejszy obwód. Dopiero ciśnienie w dętce wbije oponę na odpowiednie miejsce.

 

Krok po kroku:

  1. Zakładamy pierwszy rant opony. Obojętnie jak to zrobimy, to najprostsza czynność. Jeżeli opona jest kierunkowa to zakładamy ją zgodnie z kierunkiem strzałki dla uzyskanie szybkości i lepszego odprowadzania wody, piachu oraz błota. Zakładamy w przeciwną stronę do strzałki dla uzyskania lepszej trakcji na podjazdach. Jeżeli chcemy zadbać o szczegóły i prezentować się profesjonalnie to napis opony na tej samej wysokości co napisy na obręczy lub/i na wysokości wentyla.
  2. Przygotowujemy lekko! napompowaną dętkę. Napompowana dętka lepiej ułoży się w oponie, lepiej ją wypełni. Nie zwinie się, nie „wciągnie” ją opona.
  3. Drugi rant opony zaczynamy zakładać od przeciwnej strony wentyla. Oponą wbijamy w środek obręczy, na mniejszy obwód. Przesuwając dłonie w kierunku wentyla, jednym ruchem zakładamy brzeg opony a drugim przesuwamy w kierunku wentyla, tak jakbyśmy chcieli naciągnąć oponę.

na zdjęciu wyżej rant opony na niższym obwodzie

na zdjęciu wyżej rant opony na właściwym miejscu. Opona wskoczy tam przy odpowiednim ciśnieniu dętki. tak samo wskakuje w systemie bezdętkowym.

poniżej film instruktażowy. Zapraszam.