Poprawić fabrykę

 

Piasty Shimano, raczej jedyne, które na szeroką skalę podtrzymują starą szkołę i produkują piast o tradycyjnym łożyskowaniu.

Tradycyjne łożyskowanie to przeważnie luźno ułożone kulki w misce łożyska wprasowanego w korpus piasty oraz osi piasty z konusem i nakrętką kontrującą. Taki system lepiej przenosi obciążenia promieniowe i osiowe. Jest niezawodny, długodystansowy i tani w eksploatacji. Jest cięższy od piast z łożyskowaniem maszynowym i potrafi być zawodny, ale tylko przy niewłaściwym skręceniu i kiepskiej jakości użytych smarów.

 

20161201 181940

 

Piasty Shimano są jednymi z moich ulubionych. Poznałem je dokładnie i znalazłem metody na poprawienie fabrycznych ustawień. Bardzo często wykorzystuje je w rowerach zimowych, tych najbardziej eksploatowanych i jestem bardzo zadowolony.

 

 

Ogólnie piasty Shimano nie mają dobrej opinii. Większość użytkowników jednogłośnie woli wybrać piasty maszynowe do swoich rowerów. Japońska firma sama zapracowała na taką ocenę. Widzę to co się dzieje z piastami firmowymi po krótkim czasie eksploatacji. Przede wszystkim w piastach jest zbyt mała ilość smaru przy dyskusyjnej jakości uszczelnienia, przez co często dochodzi do wypłukania środka łagodzącego tarcie i rozpoczęcia procesu utleniania żelaza. Użyty smar ma słabe właściwości odpychające wodę i słabo zabezpiecza przed korozją. Często w piastach Shimano luzuje się praw kontra, powodując zaciśnięcie się konusów i nadmierne zużycie elementów łożyskowych. Woda sieje największe spustoszenie, szczególnie w bębenku, który ma wrażliwą konstrukcję. Zapadki w bębenku pracują w środowisku otwartym, w bliskim kontakcie z łożyskami. Obracające się kulki potrzebują innego rodzaju smaru niż zapadki. Użycie smaru łożyskowego, idealnego dla kulek, spowoduje dysfunkcję zapadek. Natomiast idealny płynny smar dla potocznie zwanych piesków czy chorągiewek nie spełnia wymogów ochronnych oraz redukujących tarcie dla mocniej obciążonych łożysk.

 

20161203 115032

 

Po tych kilku zdaniach można byłoby zamknąć temat i w ogóle nie brać tych piast pod uwagę przy wyborze komponentów do roweru. Mimo wszystko podjąłem wyzwanie i służę pomocą dla naszych klientów, konserwując im zawczasu piasty tak, żeby kręciły się latami. Jest to możliwe.

 

20161201 184844

 

Od jakiegoś czasu w ogóle nie wypuszczam piast Shimano bez tak zwanego „dosmarowania” i ustawienia konusów. To podstawa. Tak jak pisałem wyżej, w piastach jest za mało smaru a konusy niewłaściwie skręcone. Przy skręcaniu konusów często używam środków zapobiegających odkręcaniu i skręcam je uwzględniając siłę docisku jarzma. Żadne inne piasty nie są tak wrażliwe jak Shimano a fabryka jakby o tym zapomniała. W wyższych modelach piast Shimano z systemem DCB (Digital CONE Bearning) czułość jest ograniczona a regulacja łatwiejsza.

 

20161201 184308

 

Przy bardzo obciążonych kołach zalecam wymianę smaru w bębenku. To skomplikowany tuning, pracochłonny i wymagający chwili spokoju. Trzeba zastosować odpowiedni smar i odpowiednią jego ilość. Fabryczny nie jest zły, ale są lepsze ;-).

 

Przygotowane odpowiednio piasty sprostają wielu wyzwaniom, nie boją się nawet myjki wysokociśnieniowej przy normalnym korzystaniu. Nie ma tutaj mowy o sytuacji gdy ktoś minutami wali po bębenku żeby wyczyścić dokładnie łańcuch i kasetę.

 

20161201 184250

 

Kiedyś robiłem test ze smarami. Najważniejsze dla łożyska jest odpowiednia jakość smaru ale i też przygotowanie do aplikacji. Części musza  być idealnie wyczyszczone i wysuszone wtedy dobrej jakości smar utworzy na powierzchni metalowych części mikro barierę ochronną nawet przed szkodliwym, bezpośrednim, wpływem wody. Po niewyczyszczonych częściach smar spływa, nie chroni i się ich „nie klei”

 

20161228 125518

 

Piasty nie zakonserwowane ulegają poważnym usterkom, zużyciu, nieodwracalnej deformacji. Przy odpowiednim przygotowaniu pracują bezawaryjnie. Trudno żeby zagościły w extra klasie, ze względu na swój niemały ciężar, skomplikowaną budową i niechęć mechaników do wykonania serwisu. W sumie to łatwiej i więcej się zarobi wymieniając komplet łożysk w piastach „maszynowych” niż dokona pełnej konserwacji piast Shimano, jednakże mają w sobie kawał historii, dużo plusów i trochę magii, która podkreśla kunszt mechaniki rowerowej.