Jak osadzić obręcz 32H na piaście 36H

Ostatnio zaczął modernizację mojej old-schoolowej szosy. Ogólnie 27 letniej szosie brakowało tylko jednego elementu, który w tych czasach odróżniał sprzęt turystyczny od wyczynowego.

Brakowało mu kół na szytkę, czyli opono-dętkę. Dla niewtajemniczonych opono-dętka to rodzaj opony zszytej od wewnętrznej jej strony z dętką w środku. Taki rodzaj opony przykleja się za pomocą specjalnego kleju lub taśmy na specjalny rodzaj obręczy. Ten patent jest ponownie odkrywany przez zawodników w różnych dyscyplinach kolarskich i doceniany ze względu na bardzo dobre właściwości trakcyjne.

 szprycha7

Ze względu na to, że sprzęt ma już swoje lata, ciężko jest ze skompletowaniem pasujących podzespołów. Ostatnio wpadły mi w ręce obręcze na szytki ALESA, nówki sztuki, idealne! Jedyny minus to taki, że były na 32 szprychy a piasty posiadałem na 36 otworów. Już kiedyś widziałem, że trenerzy robili takie przeróbki i zespajali ze sobą komponenty o różnej ilości otworów, więc podszedłem do tematu z dużą pewnością i o to przedstawiam Wam sposób zaplotu obręczy 32H na piaście 36 otworowej.

szprycha1 

Zaczynamy tradycyjnie. Zaplot na 3 krzyże. Pierwszy krzyż normalnie a drugi po przeciwległej stronie. Pomiędzy parami krzyżowanych szprych znajdują się 3 wolne otwory.

szprycha2

Dodajemy kolejne dwa krzyże w tradycyjne sposób, zachowując te same odległości.

szprycha3

Kolejny zaplot różni się tym, że pomiędzy krzyżującymi się szprychami jest 6 otworów zamiast 5 jak to w tradycyjnym zaplocie bywa.

szprycha4

Kolejny zaplot tak samo, 6 otworów różnicy.

szprycha5

No i całe koło 🙂

szprycha6

Połączenia wyglądają ładnie i schludnie, Szprychy krzyżują się pod odpowiednimi kątami. Koło jest mocne i pewne.

 

W razie czego wiecie gdzie się zgłosić. Każde rowerowe wyzwanie przyjmuje na klatę 🙂 i zawsze jest wyjście z sytuacji, przynajmniej tej rowerowej

pozdrawiam

Robert Banach