DT Swiss SERVICE

Ostatnio pisałem o piastach Shimano. Cenie je za tradycyjne rozwiązania. Nie są one doskonałe. Wymagają wiedzy, doświadczenia, czasu lub pieniędzy na specjalną opiekę. Doglądane będą pracowały długo i niezawodnie. Jednak wszystkie atuty, o ile można je nazwać atutami, nie pokrywają się z dzisiejszym stylem życia.Dziś liczy się szybkość, niezawodność i bezobsługowość. To, w sumie, zawsze się liczyło, tylko nie zawsze było można sobie pozwolić na takie luksusy, dlatego koniecznością było dbanie o to co było tanie, dostępne, tak jak piasty Shimano.Moja sympatia do kulkowych piast z pewnością wynika z młodzieńczych wspomnień minionej epoki.

Towar Luksusowy

20161217 123223

 Serce piast Dt Swiss. Ratchet – system zapdkowy.

Zostawmy wspomnienia i spójrzmy do przodu. Na przeciwnym biegunie japońskiego produktu leży szwajcarski odpowiednik, towar luksusowy, którego cechują pożądane właściwości:szybkość, niezawodność i bezobsługowość.

DT Swiss produkowane są od wielu lat w prawie niezmiennej formie. Po prostu są doskonałe. Nie ma potrzeby ich zmieniać. Wyróżnia je bardzo prosta budowa, nie wymagająca kluczy do wykonania podstawowej konserwacji. Piasty DT nie posiadają wyszukanych ochron przed wodą i brudem. Jedynie łożyska maszynowe w zależności co zainstalujemy posiadają ochrony stykowe RS lub bezstykowe LS. Piasta posiada kapy labiryntowe, bezstykowe pełniące funkcję uszczelniaczy. Bardzo proste uszczelnienie i niesamowicie wydajne. Budowa bezstykowej i labiryntowej zapory powoduje, że piasty nie mają dodatkowych oporów. Kręcą się lekko i swobodnie.

Wytrzymałość w suchych warunkach

Pracująca 240s w sprzyjających warunkach nie wymaga żadnej ingerencji. 2-3-4 sezony kręci się bez problemów. Ze zwiększającym przebiegiem potrafi nawet przyspieszyć, kiedy smar się ułoży. W słonecznym klimacie interwały serwisowe można liczyć co dziesiątki tysięcy kilometrów. Nie ma w tym żadnego bajeru.

Wytrzymałość w deszczu i błocie

Wytrzymałość w trudnym terenie jest wybitna. Niestety duża ilość wody i błota zrobi swoje. Można przyjąć strategię nic nie robienia i wymienić komplet łożysk po sezonie lub częściej zadbać o konstrukcję.

20161217 123935

Na powyższym zdjęciu końcówka która jest wyrobiona. Powierzchnia bezstykowej uszczelki jest mocno wytarta, przez co piasta straciła bezpowrotnie na szczelności. Chyba że wymienimy końcówkę co nie jest praktykowane.

20161219 113736

Porównanie wytartej kapy do nowej. Są to inne rodzaje , ale widac wyraźne wytarcie w porównaniu do (prawej) nowej końcówki

20161217 123954

Koncówka po kilku sezonach, Zadbana. Widać śladu zużycia, ale powierzchnie nie są nadmiernie wytartez

Dopieścić szwajcara

DT Swiss ma kilka ważnych punktów o które możemy zadbać. Kapy, końcówki ośki, pełniące rolę labiryntowej zapory mają naniesioną niewielką ilość specjalnego smaru, pełniącego kilka funkcji m.in. ochronną. Jeżeli po mocnym błotnym maratonie dojdzie tam piach z wodą, a dojdzie, to po wymieszaniu ze smarem stworzy ścierną pastą, która wypiłuje brzegi kap powodując zmniejszenie szczelności. Jeżeli zawczasu będziemy czyścili te kapy to nie dojdzie to uszczerbku i piasta nie straci na odporności.

Drugim punktem jest styk bębenka z korpusem. Tam też dostaje się brud z wodą i skutecznie wypłukuje smar z zapadek oraz dostaje się do łożysk w korpusie piasty. Bardzo łatwo demontuje się orzech i łatwo czyści system zapadkowy. Dokładnie wyczyszczony Ratchet i nasmarowany odpowiednim mazidłem odzyska szybko fabryczną formę. Prewencyjnie możemy co sezon wymienić uszczelkę. Kosztuje tylko 12 złotych.

 Zestaw specjalistycznych smarów. Piasta w połowie podstawowego serwisu.

Wymiana łożysk i uszczelki

Jeżeli zapuścimy DT Swissa lub w ferworze walki na jakiejś etapówce nie dopilnujemy spraw serwisowych będziemy musieli wymienić łożyska. Komplet to koszt od 120 w górę. Chińszczyzny nie polecam, tylko markowe łożyska. Wymiana łożysk jest niby łatwa, wybicie i nabicie nowego zestawu. Trzeba pamiętać że jest to prosta, aleprecyzyjna aparatura i wymaga perfekcji przy każdej czynności. Do demontażu i montażu łożysk wymagany jest profesjonalny sprzęt. Każda nierówność, mniejsza niż 0,1 mm, wytworzy dodatkowy opór i spowoduje w niedługim czasie szybsze zużycie podzespołów.

20170121 104850

Specjalistyczne narzędzie do montażu uszczelki. Mamy 100% pewność prawidłoweo osadzenia uszczelki oraz nie zniszczenia tego delikatnego elementu.

20170121 140104

 Profesjonalne kołki do nabicia łożysk.

Piasty DT Swiss 240 i 350 są niesamowicie wytrzymałe. Dopieszczone będą pracowały tak jakby wyszły niedawno z fabryki. Czynności serwisowe są bardzo proste, może je wykonać każdy użytkownik roweru. Jeżeli jednak dojdzie do destrukcji warto piastę powierzyć doświadczonej osobie, która usunie problem i zabezpieczy odpowiednio łożyska.