Coraz więcej klientów zaczęło uskarżać się  na spadający łańcuch z zębatki  podczas kręcenia do tyłu pedałami. Na początku bagatelizowałem ten problem, ponieważ do tyłu generalnie się nie kręci, ale faktycznie w niektórych sytuacjach może to być kłopotliwe. Ilość zgłoszeń przyspieszyła analizę problemu.

Feralna sytuacja dotyczy głównie zestawów Shimano 11 rzędowych zarówno w wersji szosowej jak i terenowej. W osprzęcie Sram przy prawidłowo wyregulowanych i dobranych elementach napędu problem nie występuje.

Niepożądana cecha może się nasilić kiedy mamy źle ustawioną linię łańcucha. Linia łańcucha to odległość mierzona pomiędzy dwoma płaszczyznami. Pomiędzy środkiem ramy a płaszczyzną wyznaczoną przez zębatkę mechanizmu korbowego w napędzie jednorzędowym lub przez odległość mierzoną do punkty pomiędzy dwoma zębatkami w napędzie dwurzędowym. Grupy napędów mają wyznaczone optymalne odległości a konkretne cyfry są ogólnodostępne w materiałach technicznych producentów.

Łańcuch spada kiedy znajduje się na wysokich lub najwyższych przełożeniach tylnej kasety i zakręcimy do tyłu. Zakręcić do tyłu można kiedy pokonujemy jakiś techniczny podjazd i na moment trzeba cofnąć pedały do tyłu, żeby złapać rytm jaki wyznaczają nierówności, lub podczas ćwiczeń technicznych na małych prędkościach.

w tym momencie węższa część łańcucha spotyka się z miejscem zazębienia i łańcuch zrzucany jest w dół

Po analizie problemu wygląda na to, że japoński producent w ogóle nie przewidział takiej sytuacji. Cały napęd i kształt zębów odpowiedzialnych za smukłą pracę pomiędzy biegami przemyślany jest tylko do pracy w kierunku jazdy. Łańcuch spada kiedy jego węższa część natrafi na część zębatki z frezem podbierającym. Rzadko zdarza się tak, że łańcuch ułoży się szerszą częścią w miejscu frezu zazębiającego. W tym przypadku łańcuch nie spadnie. Jeżeli komuś taka cecha napędów Shimano przeszkadza to rozwiązaniem problemu jest np.: wymiana łańcucha spoza rodziny Shimano. Na teraz sprawdziłem tylko połączenie napędu Shimano  z łańcuchem Connex w napędzie szosowym…Działa

szersze ogniwa łańcuch trafiają na podbierak. Łańcuch przechodzi płynnie. Rzadko łańcuch tak się układa.