Witam. Mam pytanie. Jakie znaczenie ma obniżenie wagi roweru? Dlaczego lepiej odchudzić o tę samą ilość kg rower a nie kolarza? Jak przekłada się to na wyniki? Pozdrawiam

Kilogramy i gramy cały czas przewijają się w sporcie, nie tylko w kolarstwie. Na najwyższym poziomie każdy szczegół ma znaczenie.

teamcar

Do kilogramów nie można podejść w 100% matematycznie. Nie każdy gram jest sobie równy. W sportach motorowych czy też tuningu samochodowym lepszy efekt dynamiki i szybkości pojazdu uzyskamy poprzez wymianę na lżejsze tłoki i korbowód niż demontując tylną kanapę samochodu pomimo, że ta będzie więcej ważyć niż różnica gramów w wymienionych podzespołach. Tuning samochodowy to raczej zabawa, choć dla niektórych może być sportem, a na pewno jest pasją. Dłubany silnik, lepsze amortyzatory, „customowy” wydech, chi- tuning sprawiają, że użytkownikowi pojawia się uśmiech na twarzy. Nie musi on brać udziału w wyścigach, wystarczy że jego pojazd fajnie pomruczy na odcinku pomiędzy czerwonymi światłami. Podobnie jest z rowerem. Lepszy i lżejszy rower fajniej jeździ. Zazwyczaj lżejsze rowery są bardziej  doskonałe, wykonane z lepszych materiałów, bardziej zaawansowane technologicznie, wykonane z większa dbałością o szczegóły. Radość z jazdy na takim sprzęcie też może być świetnym wynikiem bez konieczności odchudzania samego siebie.

FOTO własne 2

 

U biegaczy lekki but startowy to podstawa. Różnica pomiędzy butami poniżej 200gramów a takimi kiepskiej klasy o wadze powyżej 400 gramów jest dość spora. Tak jak w każdym sporcie, lepszy zawodnik lepiej wykorzystuje tę różnicę. W krótkich biegach super lekki but jest właściwym wyborem. Natomiast na dłuższych dystansach powyżej  15 km, odchudzona podeszwa buta nie absorbuje takiej ilości wstrząsów. Te wstrząsy przejmuje mięsień, który się szybciej zmęczy. Na dłuższym dystansie lepiej wybrać cięższy but z wyższą podeszwą niż super lekki nie absorbujący wstrząsów. W MTB może być podobnie. Dobry full, który będzie zawsze trochę cięższy lepiej sprawdzi się na długiej ciężkiej trasie niż super lekki hardtail.

 

n525191159 1555601 8627

 

Urwane gramy na kołach będą miały większe znaczenie niż skubnięte gramy na częściach nieruchomych, jak rama, sztyca czy siodełko. Można złożyć aluminiowe koła do 29er o wadze kompletu 1400 gramów. O tej samej wadze koła na obręczy karbonowej będą lepiej przenosić energię bez większych strat, będą bardziej dynamiczne. Podobnie jest z ramą. Aluminiowa może być tak samo lekka jak karbonowa, jednak nie jest tak sztywna i gorzej transferuje energię. Po za tym nowoczesne ramy karbonowe lepiej absorbują wstrząsy, są wygodniejsze a przez to szybsze na dłuższych odcinkach.

 

superx

 

Niezależnie od wagi rowerzysty lekki i dobry rower lepiej jeździ, jest bardziej doskonały w prowadzeniu. Wybacza błędy, nie ma ograniczeń. To bardzo dobry wynik. Niska waga ma też swoje limity. Super lekkie podzespoły tracą na sztywności i rozpraszają energię. Super lekkie opony fantastycznie przyspieszają. Są mega dynamiczne, ale ich przyczepność jest na niskim poziomie a ryzyko złapania defektu duże. Zbijanie wagi przez samego zawodnika przynosi najlepsze efekty w sportach długodystansowych. Zbijanie wagi musi być drugorzędnym efektem prawidłowego treningu. Dzięki temu nie tylko gubimy zbędny balast, ale zyskujemy na wytrzymałości. Tutaj też są pewne limity. Schodzenie z wagi poniżej pewnych wartości w poziomie tkanki tłuszczowej jest niebezpieczne dla zdrowia. Zbyt szybka utrata wagi też jest niebezpieczna dla zdrowia i rzadko przekłada się długofalowo na lepszą formę.

 

scalpelsi

 

Przy szukaniu sposobów na wyższe miejsca w wynikach po zakończonych zawodach najlepiej zacząć od siebie, stosując zbilansowany trening i dietę, których drugoplanowym efektem będzie utrata kilku kilogramów. Jeżeli dobrym wynikiem ma być radocha z jazdy to można a nawet trzeba zainwestować w lekki rower. Lekki rower to bardzo dobry rower. Nie tylko cechuje go niski ciężar, ale też a może przede wszystkim inna jakość jazdy. Jeżeli nie dbamy o naszą formę to lekki rower będzie cieszył krótko. Jeżeli nasza forma jest tak samo dobra jak szybki i lekki rower to radości z jazdy nie ma końca.

 

Robert Banach