Bartosza Banacha, śniadanie mistrzów.

Dla mnie i wielu sportowców śniadanie to podstawa! Wielu ludzi aktywnych sportowo zastanawia się co jeść i ile to ma wartości odżywczych, by mieć energie na cały dzień lub być dobrze przygotowanym do treningu.

 

Moim ulubionym i najczęstszym śniadaniem jest zrobienie własnego Musli które jest naprawdę smacznym i wysokoenergetycznym posiłkiem przed treningiem. Przed długim treningiem lub wyścigiem, ważne jest zjedzenie wysoko energetycznej kolacji która da dodatkowych sił na następny dzień.

sniadanie mistrzow

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak to zrobić – przed spaniem zalej wrzątkiem płatki owsiane tak żeby wody było 0,5cm ponad płatki, rano już płatki będą nasączone i miękkie, dodajesz po kolei po garści owoców suszonych a jak jest sezon to najlepiej świeżych. Następnie miód, kawę, i jogurt, mieszasz i gotowe. Jeszcze szklankę soku do wypicia i tradycyjnie jeszcze filiżanka coffee i można przysiąść do śniadanka najlepiej przy radiu a nie przy kompie!! Bo wtedy nie skupisz się na jedzeniu. 😉

Podsumowując. Śniadanie które zjadam ma 355g i 1269kcal, 208,5g węglowodanów; 34g białka; 46g tłuszczów; 20,4g błonnika. Szczerze to nigdy wcześniej nie liczyłem mojego śniadania i zdziwiłem się, że tyle wychodzi kalorii. Po takim śniadaniu odpoczywam około 2 godzin i wtedy, czując lekkość, udaje się na trening. Przy prawidłowym, systematycznym odżywianiu takie śniadanie wystarcza na trening do 2h, i jest dobrą podstawą do dłuższych ćwiczeń pod warunkiem, że wspomagam się jakimś batonikiem, bananem, bułką z dżemem podczas jazdy.

Płatki Owsiane – jest pełnowartościowym produktem idealnie nadającym się na pierwsze śniadanie. Niski indeks glikemiczny powoduje, iż jest stopniowo uwalniana, a następnie trawiona przez nasz organizm. Dzięki temu na długo pozostawia uczucie sytości. Węglowodany zawarte w płatkach owsianych dostarczają nam zastrzyk energii na cały dzień. Dostarcza nam cenne witaminy: E, PP, B1, B6 oraz minerały takie jak magnez, czy selen. Jest bogata w łatwostrawne białko, skrobie oraz nienasycone kwasy tłuszczowe (najkorzystniejsze dla naszego organizmu).

Rodzynki – zawierają błonnik, żelazo, potas, cynk oraz związki mineralne. Zawarty w rodzynkach wapń i bor zapobiegają osteoporozie. Duża zawartość błonnika pomaga zaś przy zaparciach. Zawarty magnez i witaminy z grupy B pomagają w utrzymaniu koncentracji. W skład rodzynków wchodzą również witaminy C oraz E, które zwalczają wolne rodniki. Rodzynki poprawiają również pracę serca i wygląd skóry oraz podnoszą odporność organizmu.

Migdały – są cennym źródłem dobrze przyswajalnego wapnia. Są bogate w witaminy: E która chroni przed niekorzystnym wpływem wolnych rodników, wzmacnia ściany naczyń krwionośnych i chroni przed chorobami układu krwionośnego i B2, która pełni ważną funkcję w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego i narządu wzroku. Migdały zawierają znacznie więcej nienasyconych kwasów tłuszczowych niż nasyconych. Nie zawierają szkodliwych kwasów tłuszczowych trans, których należy stanowczo unikać w diecie.

Migdały korzystnie wpływają na zdrowie, zwłaszcza układu krwionośnego i zmniejszenie ryzyka choroby wieńcowej serca, gdyż są bogatym źródłem magnezu, potasu, fosforu, wielu witamin rozpuszczalnych w tłuszczach i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Orzech włoski – bogaty jest w witaminy A, C, E, K, PP i z grupy B, a także w garbniki, flawonoidy, karotenoidy, nienasycone kwasy tłuszczowe oraz sole mineralne – wapń, magnez, fosfor, miedź. W świeżych liściach i łupinach owoców występuje brązowy barwnik – juglon. Owoce i liście orzecha wykazują działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybiczne, przeciwzapalne, oczyszczające organizm z toksyn, przeciwkrwotoczne i ściągające.

Banany suszone – jest jednym z owoców o najwyższej zawartości potasu. Dostarcza także witaminy C, B2, B6. Chipsy bananowe są łatwo przyswajalne, zasadotwórcze. Chrupanie suszonych bananów uspokajają nadpobudliwych, nerwowych i zestresowanych. Podnoszą jasność myślenia, zwiększają koncentrację i zdolności twórcze.

Papaya – jest bogatym źródłem takich substancji odżywczych jak: karoten, witamina C, potas, magnez i włókno pokarmowe. Papaya ma właściwości przeciwzapalne, chroniące przed rakiem, chorobami serca, jaskrą, reumatyzmem i rozedmą płuc, a witamina C i A warunkują prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego.

Suszony ananas – jest bogaty w łatwo przyswajalne cukry. Zawiera dużą ilość witaminy C, kwasów organicznych, związków miedzi i potasu. Ponadto charakteryzuje się enzymem, zwanym bromeliną, który rozkłada białko, posiada działanie przeciwzapalne i przeciwobrzękowe.

Wszelkie zapytania dotyczące jedzonka i nie tylko, możecie kierować na banachbrothers@wp.pl

Bartosz Banach