Jaka opona do MTB? Part I

Jaka opona do MTB ? PART I. Opona w rowerze górskim to bardzo ważny element wyposażenia i jedyny kontakt koła z terenem. Niewielka powierzchnia styku między oponą a powierzchnią, musi nam gwarantować… … jak najlepsze trzymanie podczas podjazdów i zjazdów oraz trzymanie boczne na zakrętach w określonych warunkach. Jednocześnie od profilu bieżnika wymaga się jak najmniejszych strat energii. Jaką oponę wybrać aby się nie przejechać, zaraz postaram się opisać, ale najpierw trochę historii. Jeszcze jakiś czas temu w branży rowerowej uważano, że to co wąskie, cienkie jest szybsze. W rowerach szosowych można było spotkać opony o rozmiarach 19 lub...

Czytaj więcej

Hamujesz, przegrywasz!

Hamulce w rowerach MTB Hamujesz przegrywasz! Można tak powiedzieć, ponieważ w kolarstwie górskim na zjazdach można zyskać lub stracić sporo czasu, ale to nie znaczy, że słaby hamulec nam w tym pomoże. Jest odwrotnie, silny i mocny hamulec daje nam poczucie bezpieczeństwa, dlatego możemy hamowanie maksymalnie opóźnić i tutaj jest zawarta cała przewaga. Przedni hamulec jest bardzo ważny, ponieważ to on w 70% jest odpowiedzialny za wyhamowanie roweru. Tylne koło tylko pomaga, dohamowuje, a przez zblokowanie, można rower wprowadzić w kontrolowany poślizg w celu ominięcia jakiejś przeszkody lub ostrzejszego wejścia w zakręt. Hamulce cały czas ewoluują. Dzisiejsze tarczowe hydrauliczne...

Czytaj więcej

Re Forma w Sporcie

  Reforma w sporcie jak naciągnie ciut przy małej kołdry. Ostatnio moją uwagą przykuł temat zmian wprowadzanych przez Ministerstwa Sportu i Turystyki dotyczących podziału budżetu i argumentacji tych ruchów. O wielkiej reformie tutaj nie ma mowy bo w zasadzie są to tylko cięcia, mniejsze dla wyróżnionych, a większe dla sportów mniej potrzebnych gdzie finansowanie będzie równe zeru w niedalekiej przyszłości. Ministerstwo złożyło wyjaśnienie w którym pisze, że reforma dotyczy sportu wyczynowego, nie zaś sportu młodzieżowego czy powszechnego. Ministerstwo pisze, że takie działanie było spowodowane klęską na IO, słabym występem Polaków. W wielu przypadkach za taką sytuację obarcza się sztab...

Czytaj więcej

Ewolucja i moda w MTB. II

  Ewolucja i moda w MTB. II Kolejne lata przyniosły duże zmiany na rynku polskim. Wraz z rozwojem kolarstwa górskiego, co raz to większym dostępem do części i rozwojem tej dycypliny na świecie zaczęły się pojawiać nowe możliwości. W Polsce została powołana Reprezentacja Polski szykująca się na pierwsze Igrzyska Olimpijskie w tej dyscyplinie, a od 1996 roku Pan Czesław Lang wprowadził cykl zawodów w formacie XC, Grand Prix MTB. W poprzednim artykule wspominałem o paru drobnych atrybutach na które mógł sobie pozwolić ówczesny zawodnik. SPD, Panaracer i siodło FLITE. To była podstawa, inne rzeczy były nieosiągalne. Pisałem też o...

Czytaj więcej

Dodaj gazu. Manetki obrotowe dla Shimano

Dodaj gazu. Manetki obrotowe dla Shimano 10 speed. Manetka obrotowa to najszybsza z tych najprostszych konstrukcji odpowiedzialnych za zmiany biegów w rowerze. To co proste i mało skomplikowane jest niezawodne. Jakiś czas temu, kiedy w rowerach występowały kaset max 9 rzędowe, rowerzyści byli podzieleni na dwie grupy. Do pierwszej grupy należeli użytkownicy manetek obrotowych a do drugiej cała reszta i były to rapidfire SHIMANO lub trigery SRAM. Można powiedzieć, że siły pomiędzy grupami rozkładały się 50 na 50. Z chwilą pojawienia się napędów 10 rzędowych manetki obrotowe zniknęły z rynku. SRAM w ogóle wycofał się z produkcji manetek do...

Czytaj więcej

Ewolucja i moda w MTB

Ewolucja i moda rowerów MTB w Polsce na przełomie ostatnich 20 lat. W kolarstwie najbardziej podoba mi się połączenie możliwości psychofizycznych człowieka z nowoczesną techniką. Mało jest sportów w których mamy taką symbiozę. Bo co można w piłce nożnej wymyśleć? Bardziej okrągłą piłkę, czy mocniejsze “korki”? Bez urazy, w piłce nożnej też jest zawarty jakiś postęp technologiczny, ale jest on tylko ułamkiem, setną, marginesem, tego co się dzieje w rowerowej ewolucji. Porównując sprzęt, szczególnie rowery górskie, jakość i szybkość jazdy wzrasta, dzięki postępowi technologicznemu. Różnice są konkretne! O tym się sam przekonałem startując na rowerze z 1989 roku w...

Czytaj więcej

Zawodowiec czy Amator?

Zawodowiec czy Amator? Hasło co roku przetacza się na wszystkich forach internetowych. Sporów, dyskusji na temat przynależności sportowca do grupy “zawodowców” czy też “amatorów” nie ma końca i nie ma rozwiązania problemu oraz podania racjonalnej definicji słowa “amator” i “zawodowiec”. I tak co roku lepsi nazywani są zawodowcami a Ci, którzy mają słabsze wyniki zawsze stają za szyldem, jestem amatorem, nie mam czasu na trening. Biedactwo! Ostatnio na ten temat dyskutowałem z kolegą i padło hasło: Sportowiec Wyczynowy. Dalej poszło już łatwo bo z podaniem definicji nie było problemu. Zacznijmy od genezy takiego sposobu dzielenia zawodników, na amatorów i zawodowców,...

Czytaj więcej

IG, Insulina. Doping po legalu.

Doping po legalu. Sterowanie poziomem Insuliny. Przedstawiam Wam kolejny artykuł na temat odżywiania w sporcie, ale nie tylko. Zasady te można wykorzystać w diecie redukcyjnej lub najprościej w prawidłowym, zdrowym odżywianiu. Temat jest obszerny, a dziś pod lupę weźmiemy węglowodany. Metabolizmem węglowodanów, przemianą energetyczną, steruje hormon Insulina wydzielany przez Trzustkę. Insulina również steruje przemianą tłuszczy i białek. Jej zadaniem jest utrzymanie stałości parametrów wewnętrznych, utrzymanie stałego poziomu cukru. Za wysoka lub za niska wartość jest niepożądana u sportowców. O tym najlepiej wiedzą osoby chorujące na cukrzycę, których system sterowania poziomem cukry przestał działać i muszą codziennie wspomagać go insuliną...

Czytaj więcej

PIMP MY BIKE. XX-lecie MTB

PIMP MY BIKE. Rower na XX-lecie kolarstwa górskiego w Polsce. Od jakiegoś czasu mało pisałem artykułów, a to dlatego, że każdą wolną chwilę przeznaczałem na modernizację roweru przygotowanego na 20 lecie naszej kariery sportowej oraz na 20 lecie kolarstwa górskiego w Polsce. Na kanał został wrzucony dość nietypowy rower, który nie miał swojego konceptu od samego startu. Złożenie roweru było wielką improwizacją i mam nadzieję, że się Wam spodoba. Nie chodzi mi o wywołanie efektu: “może być”. Wolałbym odpowiedź, “podoba mi się” lub “ale brzydal”. Nie lubię przeciętności. 😉 Postanowiłem zmienić kolory srebrno czarnej, włoskiej, ramy marki VETTA. Podobają mi się odcienie koloru niebieskiego. Wybrałem połączenie koloru wody morskiej, akwamaryna, oraz koloru gołębiego, szaroniebieski jasny. W profesjonalnym sklepie zaopatrzyłem się w odpowiednio zmieszane farby. Kolory wody morskiej nazywała się Harley Davidson i od razu mi się spodobało. Przy malowaniu trzeba być cierpliwym i powoli nakładać kolejne warstwy, aby uzyskać wysokiej klasy połysk i głębie koloru. To tak jak w treningu. Trzeba działać w określony sposób, powoli, bez pośpiechu, systematycznie realizować kolejne zadania a efekt będzie wzorcowy. Zmatowiłem ramę papieram 250, później przejechałem jeszcze raz 500, żeby wyrównać powierzchnię. Delikatna chropowatość jest wskazana, aby lakier się lepiej trzymał. Wyciąłem wszystkie niepotrzebne przelotki i dorobiłem dwa mocowania do piasty Rohloff. Do aluminium trzeba było użyć podkładu. Później poszły dwa kolory o których wspomniałem. Z efektu jednak nie byłem zadowolony. Czegoś tej ramie brakowało....

Czytaj więcej

Szosa- trenować czy nie?

Szosa- trenować czy nie? Artykuł na temat treningów przeprowadzanych na szosie od dawna tlił się mojej głowie. Tragiczne wiadomość ze świata kolarskiego nie zachęcają do treningu na rowerze szosowym kolarza górskiego. Sytuacja z roku na rok robi się coraz gorsza. W Polsce samochodów przybywa, rowerzystów przybywa, drogi pękają w szwach. Ludzie są sfrustrowani życiem codziennym, przybywa pijanych kierowców i osób nieodpowiedzialnych. W tym całym zamieszaniu jest gdzieś kolarz, który próbuje zrealizować swój trening na szosie. Wielu z początkujących zawodników raczej omija tą formę przygotowań. Dla mnie szosa, trening na rowerze szosowym, jest główną jednostką treningową przez cały rok. Na szosie trenuje większość czołowych kolarzy górskich w Polsce i na Świecie. Ostatnio zastanawiałem się, czy trening szosowy można zastąpić jakimś innym. Od zawsze była to dla mnie sprawa oczywista, że to niezastąpiona jednostka treningowa i teraz też nie potrafię sobie wyobrazić jakiejś innej formy przygotowań. Niebezpiecznych sytuacji na drogach miałem sporo, w tym potrącenie przez samochód, na szczęście wszystkie dobrze się dla mnie skończyły. Mam dla was parę rad jak zachować się na szosie o ile tą formę treningu wybierzecie. Treningi zimowe na szosie 1997/1998 . Po pierwsze i to jest najważniejsze. W ekosystemie niepisanych praw drogowych kolarz znajduje się na najniższym szczeblu, nietolerowanym przez większość kierowców. W hierarchii rowerzysta jest daleko za traktorem, kombajnem i jakąś maszyną z pola, która rozrzuca gnój na ulicę. Niestety kolarz to nie “king of...

Czytaj więcej

Białko, paliwo dla kolarza

Paliwo dla kolarza, Białko. Białko jest niezbędnym składnikiem odżywczym. Bierze udział we wszystkich procesach biologicznych. Jest składnikiem budulcowym w organizmie, ale także może być wykorzystane jako źródło energii. Przy niskiej podaży węglowodanów i tłuszczów białko może być zamienione na energię potrzebną do funkcjonowania organizmu. Jednak taki proces nie jest wskazany, gdyż zakłóca funkcjonowanie organizmu, upośledza pracę nerek i wątroby. Nadmiar jest tak samo szkodliwy jak niedobór. Ten z kolei prowadzi do niedokrwistości, spadku siły i zaburzeń funkcjonowania wszystkich narządów. Najlepiej jest zachować umiar, a białko spożywać w ciągu doby razem z węglowodanami i tłuszczami. Podstawowa ilość białka to 1...

Czytaj więcej

Back to the Future. 2013 z BSA Pro Tour !

Back To the Future, 2013, Bartosz Banach w BSA Pro Tour! Miło jest mi poinformować, że Bartosz Banach w sezonie 2013 będzie reprezentował barwy grupy kolarskiej BIKE SPORT ASSOCIATION PRO TOUR. Ostatnio pojawiło się na naszej stronie kilka artykułów z lat ubiegłych kiedy rozpoczynaliśmy swoją przygodę z kolarstwem górskim. Fajnie jest powspominać stare czasy, ale przyjemniejszą sprawą jest spojrzenie w przyszłość, wyznaczanie sobie nowych celów i dążenie do realizacji sportowych marzeń. Dzięki podpisaniu kontraktu z grupą BSA PRO TOUR, niektóre z nich mogą się spełnić. Bartosz będzie miał możliwość, co było najważniejszą sprawą, ścigania się na wyścigach najwyższej rangi...

Czytaj więcej

Archiwa

Facebook

Najnowsze komentarze

Pin It on Pinterest