Interwały serwisowe

Celem tego wpisu jest usystematyzowanie czynności serwisowych, planowanie interwałów i dbałości o wyczynowy sprzęt sportowy. Najważniejsze w tym przekazie jest wyrobienie właściwej współpracy pomiędzy zawodnikiem a mechanikiem w serwisie rowerowym. Poprzez ten artykuł chciałbym zachęcić do podjęcia nauki  w wykonywaniu podstawowych czynności serwisowych zapobiegających zużyciom i awariom sprzętu  oraz umiejętności zlecania mechanikom specjalistycznych zadań. Moje spostrzeżenia i wnioski to zbiór doświadczeń i oberwacji, które uzbierałem przez lata pracy. Wzoruje się również na prężnie działających jednostkach lub instytucjach, których schemat pracy jest doprowadzony do perfekcji. Najważniejszym punktem jest fakt, że trudno wykonać serwis roweru wyczynowego raz na rok. Takie zadanie...

Czytaj więcej

Bunny Hop by BBros

Pokonywanie przeszkód bunny hop’em  to umiejętność bardzo często wykorzystywana podczas jazdy terenowej. Nie jest to tylko efektowny przeskok przez 40 centymetrowe deski na wyścigach cyclo cross’u, ale również czynność wykorzystywana wszędzie, przy omijaniu nierówności i w „wygładzaniu” ścieżki. Dzięki zajęczym skokom możemy jechać prosto po wybranej linii przeskakując przez kamienie lub korzenie z niewielkimi stratami w kontakcie opony z podłożem. Dla kolarzy grawitacyjnych jest to absolutna podstawa i umiejętność, która otwiera drzwi do bardziej skomplikowanych trików. Dla kolarzy amatorów  MTB oraz CX jest to dość trudna ewolucja oddzielająca uczniów liceum od absolwentów szkoły wyższej. Jeżeli nie ma się podstaw...

Czytaj więcej

Neo Ultimate Speedsync

Do serwisu wjechały ciekawe koła systemowe, No Tubes Podium SRD, na piastach Neo Ultimate. Piasty Ultimate po dwóch sezonach zawodniczej działają bardzo dobrze. Konstrukcja jest prosta, trwała i niezawodna. Obracają się lekko, bez większych start energii. Na ich trwałość wpływa montaż aż 5 łożysk z czego 3 są umiejscowione w bębenku, ale to nie tylko. Orzech piasty obraca się w systemie Speedsync opartym na 3 parach zapadek zazębiających się na przemian co 5 stopni obrotu. Blaszka sprężynująca pod zapadką ma specjalnie wyprofilowane zakończenie, który zapobiega zacięciom i zwiększa płynność ruchu. 3 łożyska zamontowane w orzechu, to rzadko spotykane rozwiązanie....

Czytaj więcej

Zrozumieć kolarza, historie zawodników, PART TWO

Są zawodnicy którym udaje się nie wplątać w zagmatwaną sieć zależności. Odbyłem krótką rozmową z Andres Seewald, 9 zawodnikiem Mistrzostw Świata z Grächen w Maratonie MTB. Zaintrygował mnie ten zawodnik, który rewelacyjnie wypada na najtrudniejszych zawodach w sezonie (MŚ 2019 9 m-ce, MŚ 2018 8 m-ce, 2015 MŚ 16 m-ce) a nie gra pierwszych skrzypiec na czempionacie krajowym, gdzie 10 miejsce jest jego najlepszym rezultatem. Andreas szybko opowiada mi swoją historię i cele sportowe. Karierę rozpoczął trenując w klubie bez większych sukcesów. Teraz sam o sobie mówi, że jest ambitnym „Semiprofi” a największym celem w sezonie są dla niego...

Czytaj więcej

Zrozumieć kolarza, part ONE.

Każdy zawodnik o ponadprzeciętnych umiejętnościach sportowych będzie musiał na pewnym etapie swojego rozwoju porozumieć się z osobami, organizacjami, które zaoferują mu niezbędną pomoc. Bardzo ciężko jest osiągnąć wysokie wyniki działając w pojedynkę. Sport z natury powinien być czysty, prosty, łatwy do zrozumienia. Nigdy tak nie było. Sportowiec oprócz wykonywania tego co potrafi najlepiej musi dobrze funkcjonować w środowisku i umieć porozumieć się z ludźmi. Musi podejmować dobre decyzje i zrozumieć schemat funkcjonowania wszystkich komórek. Indywidualistom jest ciężko, no chyba, że są topowymi atletami. Uprawianie sportu i walka o dobry wynik to praca obarczona sporym stresem, wyrzeczeniami i oczekiwaniami. Dla...

Czytaj więcej

III m-ce w generalce. Menu przedstartowe.

3 miejsce w finale klasyfikacji drużynowej zdobyte! To były trudne tygodnie. Podtrzymanie gotowości startowej było ciągłym lawirowaniem pomiędzy zmieniającą się pogodą i wszechobecną grypą. Zgłoszony skład drużyny stanął na wszystkich edycjach. Jedynie Patrykowi nie udało się ukończyć ostatniego wyścigu ze względu na awarię sprzętu. U nas nie jest tak, że jak indywidualnie coś nie wyjdzie, to zawodnik „obraża się”, zabiera zabawki z piaskownicy i odjeżdża do domu. Patryk pojechał, ale po gorącą pizzę dla naszych zawodników. Pizzą i piwem b:free zakończyliśmy pomorski tryptyk. Wrażenia z ostatniej edycji i menu przedstartowe zawodników poniżej. Dzień przed wyścigiem TOMEK zajadał się sałatką...

Czytaj więcej

Po zawodach, ocena strat.

Ostatniej edycji Garmin MTB Series rozgrywanej w Rumi towarzyszyła niska temperatura powietrza i opady deszczu z gradem. Cały tydzień był „mokry” i trasa zamieniła się w jedno wielkie błoto. W takich warunkach rower jest dodatkowo obciążony, a zużycie wszystkich pracujących podzespołów następuje błyskawicznie. Jak już zauważyliście w takie pogodzie nie startuje na moim rowerze numer uno, inaczej  Kanarek, tylko jadę na treningówce. Rower treningowy jest dobry i nie przeszkadza w osiągnięciu dobrych wyników. W rowerze startowym dopuszczam zużycie komponentów do 10%. Nie akceptuje żadnych poważniejszych defektów lub denerwującej cechy. Rower jest w pełnej gotowości, przygotowany na TipTop. W rowerze...

Czytaj więcej

Wrażenia z jazdy po Garmin MTB Series w Stężycy, zestawy opon.

Po dwóch edycjach jesiennej serii MTB Garmin drużyna BST utrzymuje 3 pozycję w klasyfikacji generalnej. Zmodyfikowana trasa w Stężycy zyskała kilka bardzo ciekawych i selektywnych odcinków. Opady deszczu zmniejszyły zdecydowanie przyczepność na technicznych szlakach. Trzeba było zachować ostrożność i wbić się w odpowiedni tor zjazdu balansując na granicy przyczepności. Poniżej zestawy opon i zastosowane ciśnienie naszej załogi oraz najtrudniejsze fragmenty trasy/wyścigu. Jakub Solarski. Opony Wolfpack Race 2.25,  ciśnienie P 1.4, T 1.6  bara Pamiętam początek wyścigu, nie sam start bo ten był niezły jak na mnie, tylko 4-5 km kiedy musiałem trochę wyluzować i puścić koło grupki z którą...

Czytaj więcej

Jamboree, Kultowe Mini.

Po zakończonym wyścigu etapowym w Malezji z punktami do międzynarodowego rankingu,  mieliśmy  jako grupa Mróz Active Jet 48 h do zaplanowanego wylotu. Organizator przygotował jeszcze jeden wyścig pod nazwą Jamboree MTB o niezbyt wtedy jasnych dla mnie regułach. Namówiłem Bartka na udział i wspólnie stanęliśmy na starcie. Oprócz Chrisa Frooma byliśmy jedynymi, zawodowcami z eatpówki, biorącymi udział w tej egzotycznej imprezie. Pokaźny peleton to miejscowi kolarze, których było naprawdę dużo. Po sygnale startu, jak to na wyścigach bywa, odkręciłem gaz do dechy. Momentalnie uzyskaliśmy przewagę, Bartek wisiał mi na kole. Chrisa nie było. W pewnym momencie podjechał do mnie...

Czytaj więcej

Pirelli w MTB.

Ale przyczepność, ale przyssawka. Takie było moje pierwsze wrażenie jak ubrałem „Kanarka” w komplet botków od Pirelli. Na singlach i ostrych zjazdach poczułem się jak King Of  The Mountain! Ostra jazda na kontrolowanym poślizgu, szybko, czasami bardzo szybko, cały czas czułem się bezpiecznie. Rower szedł jak po szynach. Pod górki i na odcinkach płaskich sprawdzałem czy nie ociera mi hamulec i czy piasty dobrze się kręcą. Opony dawały wyraźny opór. Tak rozpoczął się test opon Pirelli, który był początkiem całej siatce przemyśleń. Pierwsze moje wrażenie miało pozytywną i negatywną cechę sprzętu dedykowanego zawodnikom specjalizującym się w XCO i XCM....

Czytaj więcej

Promocja kolarstwa

Zebrałem kilka danych z szosowych wyścigów kolarskich odbywających się na przestrzeni ostatnich 6 sezonów w województwie pomorskim. Z danych w skali mikro, 6 lat to niedużo,  można wydobyć ciekawe dane charakteryzujące ruch kolarzy na Pomorzu. Osób, które aktywnie spędzają czas wolny na rowerze przybywa, to fakt, widać to na przykład po sprzedaży nowych drogich rowerów. Niekoniecznie przekłada się to na wzrost frekwencji na zawodach, która  jest stała i przewidywalna. Peleton rozproszył się, bo ma coraz to większy wybór. Są grupy, które spotykają się na kameralnych zbiórkach i pokonują wcześniej zaplanowaną trasę. Jest spora grupa zawodników uczestniczących w niewielu imprezach...

Czytaj więcej

Jedzenie na Ironmanie – jak to ugryźć?

Żeby pokonać dystans pełnego Ironman-a z przyzwoitym wynikiem trzeba spełnić trzy kluczowe warunki: odpowiednie przygotowanie, mocna psychika i przemyślane odżywianie. Najlepiej przygotowania do tego dystansu zacząć minimum rok wcześniej, a w międzyczasie spróbować swoich sił na krótszych dystansach, żeby wiedzieć „z czym to się je”. Dobrze zaplanowane treningi na pewno pozwolą uniknąć kontuzji, a także przełożą się na końcowy wynik, myślę że zrobienie tego w 15h to żadna przyjemność : ) Druga sprawa to psychika, trzeba mieć mocną głowę, żeby przez tyle godzin zmuszać się do wysiłku, kiedy każdy kawałek ciała mówi dosyć. Odżywianie. Tutaj sam długo o tym...

Czytaj więcej

Najnowsze wpisy

Archiwa

Facebook

Najnowsze komentarze

Pin It on Pinterest